lördag 5 maj 2012

Hem ljuva hem

Jag är en riktig hemma-människa. Jag trivs bäst bland mina egna saker i hemvana miljöer om jag får välja. Visst kan det vara kul att resa bort, hälsa på folk och se lite annat ibland, men den skönaste stunden är ändå när jag kommer hem, öppnar min dörr och vet att jag kommit hem.

Jag har länge velat flytta från min nuvarande lägenhet. Jag kommer göra det inom en ganska rimlig tid, men just nu känns det inte lika viktigt och panikartat.

Jag vill gärna köpa mig ett hem. Det känns lite tråkigt att hyra, och trots att jag verkligen trivs med området, så ligger min lägenhet lite tråkigt till. Ett hus på var sida om mitt. Det blir mörkt inomhus och utsikten är väl inget att skryta med heller, då man ser in i nästa hus bara man tittar ut. Trångt är det också, dåligt med garderober och skåp, och trots mitt stora härliga kök, så finns det inga arbetsbänkar att vara på när man sätter igång med bakning, matlagning eller ska ha folk hemma. Kyl och frys är delad, jag får inte plats med allt jag vill ha i den.

Men av någon konstig anledning känns mitt hem bättre nu igen. Det känns elakt att skriva det, men när ex-sambon flyttade ut, så försvann ju hans kläder och en del småprylar. Nu har jag plats igen. Samma kylskåp och frys, men med mat till farfar och mig, istället för till tre personer och en hund (jag hade ju färskfodret till Troja i frysen också).

I garderoben har jag nu lagom med plats, och då kan ni tänka er att det var trångt med två uppsättningar kläder innan..;-). När jag är själv i köket kan jag ta tillvara på all plats som finns, utan att någon kommer i vägen och behöver köksbordet eller en bänk av mig.

Just nu finns tanken i huvudet att jag snart, inom något år, kommer köpa mig något eget. Innan dess trivs jag ändå ganska bra igen, och tänker lite hund igen;-).  Om jag nu drar hem en liten valp snart igen, så bor jag ju trots allt på första våningen idag. Rumsrenhetsträningen blir lättare då, och om hunden är "klar" när jag flyttar, så är jag inte beroende av att hamna så långt ner igen. Drömmen är dock en hörnlägenhet på första våningen med en liten gräsmatta till:-) 

Inga kommentarer: