onsdag 2 maj 2012

Lovley

Ännu en superhärlig dag har avverkats.

Efter jobbet idag for jag hem ganska sent. Fastnade nämligen kvar med en kollega och pratade hund. Min kollega är en härlig prick, väldigt udda (inget illa ment), men vi komer bra överrens.

Det går inte att få honom att berätta en endaste sak om sig själv! Jag, och många kollegor med mig, är öppna och "tjatiga" personer. Vi skrattar, och delar med oss av det mesta, och berättar öppet om vad som händer i vardagen för oss.

Men han, han sluter sig som en mussla när det blir något endaste lite personligt i atmosfären. Jag vet att jag frågade honom en gång om vad han hade gjort i helgen nu när han vart ledig, och svaret var kort: Ska man göra något särskilt när man är ledig?

En annan gång kom vi in på böcker. Jag frågade honom vad han brukade läsa för något. Svaret var: Jag läser olika böcker. För ett tag sedan såg jag ett stort sår/eksem/hudåkomma på hans hand. Jag frågade: Vad har du gjort, har du brännt dig, eller har du eksem? Svaret var: Det är inget...

Nåja, jag tar honom som han är, och jag gillar honom ändå. Han frågar, jag svarar. Numera frågar jag inte tillbaka....

Under de 5 åren vi vart kollegor vet jag tre saker om honom. Vilket område han bor i, att han har 6 barn och är skild, samt att han har en dotter som heter samma som mig. DET berättade han faktiskt själv, andra gången vi sågs:-).

Väl hemma igen, så var det bara lite plock innan jag sen for iväg till frissan. Vet inte vad som hände förra gången, då jag alltid beställer en ny tid exakt 5 veckor från  när jag är där. Av någon konstig anledning var det nu 6-7 veckor sedan sist, och mitt hår har vart lika bångstyrigt som kriget under ett par veckor. Härligt att få det avkapat igen, och alltid lika härligt att träffa min frisör.

Jag vet inte om hon är lika öppen mot alla kunder, men på något sätt känns det som att vi är lite mer privata än "andra". Då jag berättade att jag delat på mig nu, så var karusellen igång om att hon faktiskt hade det ganska dåligt själv i sitt förhållande. Jag peppade med alla ord jag kunde, om att hon måste tänka på sig själv och inte kasta bort sitt liv. Det är lätt att säga orden nu när jag själv tagit steget, men jag vet hur svårt det är att bryta  upp.

Jag hoppas jag hjälpte henne lite iallafall, och att hon tänker efter hur hon vill ha sitt liv. Livet är inte värt att kastas bort på missunsamma karlar. Jag har lärt mig det nu!

For sen vidare till A6. Skulle köpa t-shirt till farfar, men hamnade visst i fel affär först;-) Jag kunde inte låta bli att köpa ett par saker till mig själv, trots att jag inte skulle denna månaden...

Min garderob är supertråkig, och jag har inte köpt några vår/sommarkläder på två år. Jag var "tvungen" att inhandla ett par småsaker till mig själv nu. Jag ville så gärna och gjorde det helt enkelt....

Farfar fick också ett par tröjor tillslut, men de ska överlämnas först på söndag. Hoppas de passar nu bara:-).

I två olika affärer träffade jag på bekanta idag. Den ene från Willys (han fikade hos "oss" mycket när jag jobbade på bageriet) och den andre från mina hundpromenader. Kände knappt igen dem i en annan miljö än den vanliga. Hur låst är man i sinnet egentligen?!

Han från hundpromenaderna tycker jag  väldigt mycket om, och hans hund var en av de få Troja gillade. Vi stannade alltid till och tjatade en stund när vi möttes, och hans hund visste i vilken ficka mina leversnittar fanns. Jag har tänkt på honom och blev glad över att se honom. 

 Känndes sorgligt att berätta varför vi inte setts på ett tag nu, men det var ändå kul att se honom och få veta att både han, och hans hund levde. Hans hund är gammal, och han själv är sjuk och kommer aldrig bli helt frisk igen. Jag avslutade samtalet med: Vi kommer ses igen, inte med Troja, men med en annan hund så småningom:-)

Vidare hemmåt sen och jag började dammsuga och rengöra bilen invändigt. Härligt att vara ute i solen och jag njöt av både värmen, och att få bilen ren och fin igen. Hm, bra kvinna reder sig själv numera, även om det handlar om en bil;-)..

Vidare  sen, tog jag ut solstolen på vår minimala gräsplätt utanför huset. Satt och njöt med en superbra bok jag börjat läsa, och fick lite trevliga samtal av grannar som kom förbi och pratade bort en stund:-).

Nu är jag inkommen, har fått i mig lite middag och ska hoppa in i duschen för lite tvagning. Funderar på att plocka fram både färg och slingor jag har i mina gömmor här  sen innan, och "piffa" till mig lite dagen till ära:-).

Ledig i natt, och jag tror det blir ett glas rött i soffan här nu i kväll innan sömnbehovet tar överhand.
Kramar



Inga kommentarer: