torsdag 10 maj 2012

Psalmer, mat och sysslingträff

Gårdagen blev en intressant prick i kalendern.

Var ju på lunch med min syssling (visade det sig att det var) igår. Men efter att vi mötts, fick jag en liten förklaring om varför hon "höll sig lite i bakgrunden", så jag kommer inte gå ut med så mycket detaljer om henne av respekt.

Hon hade iallafall vart snäll och kopierat lite papper till mig, där jag fick lite information om hur vårt släktträd såg ut. Har inte hunnit titta på det än, men det ska jag sätta mig in i lite sen när tid finns. Jag har visst en hel del släkt i Jönköping:-). Hon hade också med sig ett gammalt fotoalbum, där både farmor och farfar var med på några bilder. En trevlig lunch och en trevlig tjej.

Trots att jag är ganska dåligt insatt i min släkt på denna sidan, så var det både intressant och skrämmande att få ta del av ett par av hennes berättelse. Jag kan nämligen konstatera att redan förr var visst generna lite knasiga och udda;-).. Hon berättade om faktiskt sektliknande beteende inom det religösa, och trots att jag alltid vetat att farmor var religös, så trodde jag inte det var så "illa" i hennes syskons familjer som jag nu fick veta. Ja, tänk vad ett nytt möte kan ge tankar om hur allt hänger ihop..

Tyvärr var jag ju tvungen att sticka ifrån vår lunch innan det känndes som att vi var helt färdiga. Jag skulle ju jobba och hade ganska ont om tid. Hann praktiskt taget bara hem och sen tillbaka till stan igen.

Hade en superkväll på Kastanjegården där vi ju serverade trerätters. Känndes faktiskt riktigt lyxigt då även vi två personal som jobbade, fick äta av detta. Vad sägs om lite melon inlindad i serron(stavas?)skinka till förätt. Huvudrätt var en ljuvlig fläskfilegryta med grönpepparsås och ris. Och sen avslutningsvis en vaniljpanacotta med syrligt hallontäcke över. Mums såhär en onsdagskväll!

En trevlig präst som tydligen brukar komma några gånger om året var också där. Han stog sen för lite underhållning i form av gitarr och allsång. Trots att jag nu inte är så mycket för varken psalmer eller allsång, så känndes det lite mysigt att sitta där, mätt och belåten bland alla härliga människor och höra dem sjunga ut och ha det trevligt. En riktig höjdarkväll, arbetsmässigt sett.

Hemkommen var jag hur trött som helst. Sandra ringde precis när jag kommit innanför dörren och undrade om jag kunde vara barnvakt imorgon(idag).

Klart jag kunde, men blev lite olycklig på att det var så tidigt på morgonen. Hade ju verkligen tänkt sova ut idag efter den intensiva dagen jag ändå haft. Allt löste sig dock till det bättre, då hon ett par timmar senare skrev ett sms att Björn tar honom istället. Jag blev lite lättad, trots att jag gärna haft honom här också. Man vill ställa upp och hjälpa, men ibland behöver man sova också... 

Så nu ser jag istället fram mot ett fikabesök av henne, efter att hon vart hos frissan idag.. Mer rimlig tid, för en trött själ som jag...

Jag ska försöka städa av här lite idag också. Herregud, det känns som jag aldrig behöver städa längre nu när jag är själv. Jag som städat nästan varannan dag innan, nu var det nog två veckor sedan, om man bortser från ett par dammsugningar. Lite mer rutin på detta tror jag;-)

Så ha en go dag på er, kram



Inga kommentarer: