lördag 18 februari 2012

Budapestbakelse

Idag var det dags att börja förbereda för det kombinerade födelsedagskalaset för Farfar/Devin imorgon. Jag hade lovat göra Budapestbakelser,vilket jag aldrig gjort innan. Receptet Jag använde mig av var bra,och jag lyckades med mina första rullar:-) Här kommer receptet till er.


Budapestbakelser

Botten:
6 äggvitor
3 dl socker
2 dl snabbmarsán-pulver
100 g hasselnötskärnor

Fyllning:
3 dl vispgrädde
1- 2 konservburkar mandarinklyftor (hallon eller jordgubbar funkar också)

Vispa äggvitorna hårt och tillsätt socker lite i taget. Vispa tills smeten blir riktigt tjock och stadig. Med elvisp ca 5-10 min.

Mal nötterna och blanda i äggsmeten tillsammans med marsanpulvret.
Bred ut smeten på plåt med smort bakplåtspapper.
Grädda i 175 g knappt 20 minuter.

Stjälp upp kakan "upp och ner" på ett rent och nytt bakplåtspapper när den svalnat något.
Drag bort pappret den gamla bakplåtspappret och låt kakan svalna helt.

Vispa grädden och bred över kakan. Låt mandarinklyftorna(eller hallonen/jordgubbarna) rinna av ordentligt, dela dem i mindre bitar och strö dem över grädden.
Rulla ihop kakan ganska löst och lägg den i kylen. Den går även att frysa.

Ringla smält choklad och pudra över florsocker innan servering.

Inga kommentarer: