onsdag 8 februari 2012

Vems är rätten?

En liten undran från mig? Till vänster här på min sida,har jag bloggfavoriter. Bloggar av andra, som jag läser,följer och gillar. Då jag är ganska intresserad av mat,så ligger bland annat "En smak av Karin" där. En tjej jag inte känner alls,men som lagar otroligt mycket mat som ser god ut.

I går var Karin lite sur (men även smickrad,så hela sanningen kommer fram) över att någon i programmet "Halv åtta hos mig" "stulit" ett av hennes recept och bjudit på utan att fråga. Jag blev väldigt konfunderad över detta. Vad är liksom grejen med att lägga ut recept på en blogg om folk inte får "stjäla"dem ? Ska man behöva fråga om lov?

Såg sen att hon fått en kommentar om detta av en tjej som tyckte likadant som jag. Karin hade svarat att det hör till artighet att fråga,och att om man gör om ett recept till sitt eget (från någon annan som hon då  ibland själv gör),så är det inte "stöld". Hon menade på att en receptsida är okej att ta recept ifrån,men en blogg är mer personlig och då ska man fråga. Förstår ni hur jag menar?

Nä,jag förstår inte hennes resonemang alls. Jag räknar inte min blogg som privat. Varenda människa i hela världen som har tillgång till internet kan läsa den om de vill,det är då inte privat för mig..´Jag tror inte heller att någon har ett recept som ingen aldrig lagat. Folk har lagat mat i urminnes tider och någon har säkert gjort något likadant som jag gjort någon gång,utan att vi har vetskap om det.Har jag,eller den personen "stulit" och inte frågat om lov då?

Så vad tycker ni, rätt eller fel? Skulle vara kul att höra vad ni tyckte,då jag ibland "stjäler" andras recept ganska friskt (har dock aldrig gjort det av Karin). Ibland gör jag om dem till egna,men ibland är de rent av stulna rätt av som det står.;-) Och mina recept får ni stjäla hur mycket ni vill..

2 kommentarer:

Tekrånglat sa...

jag håller också med dej. Hon verkar mest ha ett stort bekräftelsebehov. Förresten, hur vet hon att hon var "först" med receptet? Har hon patent?

Eleonore sa...

Just detdär med att vara först undrar jag också. Säg att jag slår upp i en kokbok tex fransk omelett och lägger in receptet. Hur många har inte gjort den innan mig då?Om jag lägger till några smulor grillkrydda i receptet,är det då "mitt eget"som folk ska fråga om lov på? Eller om jag gör "min" köttbullsmet till köttbullar. Vem säger att tant Agda i skåne inte gör samma smet och hennes dotter tar hennes recept och är med i halv åtta med dem. Har hon då "stulit" mitt recept? Nä,jag tycker det hela låter knäppt!