lördag 4 februari 2012

Stel som en pinne

Upp ganska tidigt idag,då jag skulle ut på äventyr. Vet inte hur kallt det var idag,men närmare -15 tror jag det var när jag styrde bilen mot Forserum. Där hämtade jag upp Nina,och vi for sedan vidare till Lövhult (ligger lite utanför Nässjö). Anledningen var att det idag stog ridning på schemat;-)

Jag har ju haft egen häst och ridit innan. Men herregud,när jag började räkna efter var det nog en 12-13 år sedan. Tiden har verkligen sprungit iväg....Jag har ridit två gånger efter det,men det var nog 6-7 år sedan det också.

Ja,så här kan vi tala om ringrostig till tusen. Kände mig ovan på hästryggen och minns absolut inte att det var så här jobbigt att rida!  Jag fick mjölksyra i benen av lite trav bara, och var nästan på väg in till mitten med hästen ett tag,för att stanna och vila i ren utmattning...Kondition? Nej!

Men jag härdade ut ridpasset,som säkert inte var längre än ca en halvtimme idag, Tur var väl det,för en timme hade jag garanterat inte orkat med. Jag föll faktiskt  platt till marken när jag hoppade av hästen sen. Benen var som gele och bar mig helt enkelt inte;-)

Men annars var det mycket trevligt. Att andas hästlukt igen var helande för kropp och själ. Man mår bra helt enkelt av djur,frisk luft och motion. Jag red på en häst som hette Saffran idag. Ett ganska litet sto,som verkade både trevlig och snäll,men säkert ville ha någon vanare än mig på ryggen för att gå riktigt bra.

Det kommer bli fler gånger till stallet,men tyvärr är det lite för långt för mig att åka i längden. Att Jag dessutom jobbar även lördagar försämrar oddsen ytterligare. Jag jobbar ju 2 av 5 helger och att inte vara duktigare på hästryggen än vad jag är,så halkar jag nog också efter för mycket i gruppen om jag missar en massa gånger. Synd,men inte mycket att göra åt.

Efter att ha "dumpat" av Nina i Forserum igen, tog jag mig till farfar istället. Passade på när jg ändå var i krokarna. Kändes väl lite ofrächt att börja laga mat i hästkläderna,men det gick det också. 5 portioner mat är fixade till honom inför veckan nu och hemtjänsten sköter sig riktigt bra:-), Jag gjorde faktiskt inget mer än kollade över allt idag och skrev en inköpslista. Nu har också äntligen hörselcentralen vart där efter mitt samtal för 1 månad sedan. Han har fått lampa och vibrator till telefon,dörrklocka och brandlarm eftersom han hör så dåligt. Han var mycket nöjd med detta och det känns bra att bitarna börjar falla på plats:-).

Efter detta har bara lite mat och dusch hunnits med här hemma. Jag däckade nämligen sen av i soffan en timme. Vaknade för en liten stund sedan ,och börjar redan känna av en viss stelhet i ben och rumpa. Jag lovar,imorgon kommer jag ha rejält ont i varenda muskel jag använt idag. Träningsvärk som heter duga, antar jag;-)...

Kvällen blir lugn. På menyn står räkor,vitlöksbaguetter och dippsåser. Ska bli riktigt gott att mumsa på:-)

1 kommentar:

Anonym sa...

TAck för idag, trevligt värre trots kylan. Själv har jag bara lite ont i.... fingrarna??? Fattar inget, haha. Kommer nog i morgon!!

Ha en trevlig kväll!
Kram Nina