tisdag 1 november 2011

Lugnare

Efter att ha fått sova en lång natt känns det lite bättre i huvudet. Igår var det liksom som om jag gick på sista varvet och det snurrade av saker i huvudet. Jag tror jag fick in alla samtal igår och har läget under kontroll igen.

Jag fick tag i handläggaren igår.Det var dock inte till så mycket hjälp,då man tydligen inte får bestämma över vad farmor i detta fallet tackat ja till i insatser. Jag vet ju som kommunalarbetare själv, att man inte får gå över någons vilja,men jag trodde det var en annan sak när det gällde om någon behöver hjälp. Tydligen inte...Vad jag nu vet är att farmor tackat nej till städning,handling,tvätt och har enbart hjälp med disk och bädda sängen. Jag undrar vem hon tänkt ska göra det istället?! Kunde hon inte ens ha frågat om vi VILL hjälpa henne med detta och inte bara ta för givet. Blir lätt trött på sånt. Det jag fick ut mer av det samtalet var att det enda jag kunde göra var att ringa farmors sjukhusavdelning och be personalen där att trycka på lite extra om att de ska försöka prata med farmor på ett nytt VPG (vårdplaneringsmöte) innan hon åker hem. 

Jag ringde farmor, som jag nu hade fått nummret till, och frågade vilken avdelning hon låg på. Hon var matt och trött,så bara ett kort samtal, men jag fick svar på frågan.Ringde vidare till avdelningen och framförde mina önskningar. Blev inte klokare,men det ska väl bli ett möte sen iallafall.


Fick också tag i en trevlig man som redan idag kommer och installerar ett trygghetslarm i lägenheten.Han skulle ringa under förmiddagen,så får jag bara åka dit och låsa upp åt honom. Kan bli en lagom tur att bara kolla av läget idag. 


Ja i stora drag var det ungefär vad jag sysslade med igår eftermiddag.Kvällen avslutades med pizza och tv innan sängen. Idag är jag ledig och ska ta en långtur ut med Troja nu,bara jag fått i mig kaffet. Hon bör vara ordentligt rastad efter tre dagar lös på landet med lek och stoj,men jag tror jag behöver få lite frisk luft jag också...Ska försöka förbereda lite mat här också,då jag ju inte vet när "larmsnubben" ringer och vill jag ska komma.Har blivit mer och mer slarvig med maten och vikten skenar..

Alltså inga större planer för dagen,men jag antar det blir lite telefonsamtal hit och dit även idag. Kanske också skulle försöka leta reda på någon affär som säljer timer till spis och sånt. Jag litar inte hundra på farfar att han kollar plattor och sånt nu när han är själv. 

Den här dagen kommer nog också hinna gå utan att jag direkt får långtråkigt av att sitta still;-).

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Eleonore..
Säger som alla andra , du kan inte klara detta själv, trots att du är ung o frisk så kan din kropp reagera på ett inte allför bra sätt om du fortsätter så här. Läste om allt jobb du har med din farfar o farmor...det där är ju så svårt, man vill ju väl men samtidigt inte ta en massa beslut över deras huvuden . Men det är nog precis vad ni anhöriga måste göra nu. Vi har haft samma situation med Bosses föräldrar , och till slut orkade vi inte utan gjorde en del radikala saker. Men som blev bra i slutändan. Detta är så jäkla jobbigt,men du kan inte ta på dig allt ensam,det går bara inte. Man får lägga sitt ständigt dåliga samvete åt sidan ibland.
Hoppas nu att allt löser sig till det bästa.
Kram / Maggis