tisdag 22 november 2011

Krångel med allt

Morgon,och jag sitter här med kaffet och den gamla datorn,precis som innan;-)

För att ta allt från början,så kom jag glad hem i hågen från jobbet i söndagsmorgon och kände att jag äntligen hade lite tid och göra något jag länge velat göra. Hinna ladda hem lite musik och bränna lite nya skivor till bilen!

På jobbet hade jag suttit och gjort en lista på en massa artister/grupper som jag skulle ladda ner och planen var att fixa med lite plock hemma,medans det laddade ner, och sen sova,vakna upp,bränna och ha goa nya skivor klara:-)

Laddningen gick över förväntan,allt kom ner snabbt och under tiden fixade jag en köttgryta till farfar,var på vinden och källaren och plockade fram advents och julprylar,samt rensade av i ett skåp som jag bara slängt in prylar när jag haft bråttom. Innan jag gick och la mig hade jag ett gott samtal med Jeanette och kände mig rätt nöjd. 

Det blev bara två timmars sömn,men jag studsade ändå förväntningsfullt upp till datorn för att bränna. Funkar inte! Envis som synden och jag provar allt möjligt,trots att jag innerst inne visste att jag gjort rätt första gången(det är ju inte så svårt när man en gång gjort det).Går inte ändå.

En timme senare kommer Sandra och Devin på lite kaffe. Ber Sandra om hjälp,men funkar inte ändå. Misstänker att det är fel på skivorna,men ändå.... De var nya,av fint märke och enligt tidigare bränningar inget konstigt med alls.Skickar med en av skivorna till Sandra som hon testar hemma sen. Inget fel där!

Åker lite småsur till jobbet efter 3 timmars försök,får tag i Björn och pappa på telefon senare. Pappa rekomenderar ett nytt brännprogram och Björn lovar komma nästa dag och titta över vad det kan vara.

Hem igår efter nattmötet,laddar ner ett nytt bränningsprogram och testar igen. Går inte! Björn kommer,hittar inga fel och det funkar fortfarande inte. Blir riktigt sur på datorn nu...

Men så ringer pappa. Vi (Björn och jag )hade innan farmor gick bort, blivit lovade några tusen av henne som tack för hjälpen med allt och som en gåva för att Magnus en gång fått pengar efterskänkt som han lånat. Pappa skulle föra över dessa igår och det fungerade inte enligt honom. Anledningen skyller han på min bank,då han menar på att han behöver ett clearingsnummer,vilket min bank inte har något.

Efter några samtal få han istället föra över pengarna till ett konto i en annan bank som jag inte använder. Resultatet blir att jag måste ta ut dem i automat och får åka till nästa bank och sätta in dem på rätt konto igen. Strul! Som om inte det vare nog,så ser jag senare att första överföringen trots allt fungerat. Jag har fått dubbelt med pengar,en gång på varje konto. Ännu mer strul,då jag idag får försöka föra över hälften tillbaka på pappas/farfars konto.. Tröttsamt!

Och vidare sen, blev jag mer och mer sur över datorn. Den är full med skräp,fläkten har vart dålig länge och det känns som den hänger på sista versen. Med pengar på kontot nu,bestämmer jag mig för att åka och köpa en ny. Hamnar på elgiganten,hittar både en säljare och dator. Bestämmer mig för att jag ska vara rädd om den nya och beställer en riktig installation av dem,så att datorn ska vara startklar vid avhämtning och förhoppningsvis att allt är ordentligt och riktigt gjort av prffesionella människor. Hon säger att jag kan hämta den ca 3 timmar senare,de skickar ett sms när den är klar.Detta var vid 13-tiden igår..

Inget sms och ingen dator än,Snart har ett dygn gått och jag som redan betalt börjar bli orolig. Men inte kan de väl blåsa mig? jag har ju kvitto på betalning men ingen dator fått. Känns inte så bra just nu,men hoppas de hör av sig idag när de öppnar,annars blir det att ta tag i detta också.... Japp,det krånglar lite med det mesta nu....

Inga kommentarer: