fredag 18 november 2011

Vad har jag gett mig in på???

Jag är en matglad tjej. Jag äter det mesta,men det finns en del saker jag helt enkelt inte äter eller ens stoppar i min mun. Alla sorters gröt,pölsa och ostkaka är det som jag kommer på just nu. Det mesta äter jag ju dock,men en del tycker jag inte om speciellt mycket bara.Återkommer om ämnet längre ner i inlägget;-)

Igår var jag ute på äventyr hela dagen. Började med en resa till Sjöstorp där jag packade halva bilen full av julprylar till farfar. Hittade även en reflexväst till honom som han kan använda när han är ute i mörkret,men som han slängde in i ett skåp när han fick den!...Hm,vad ska man göra????;-)Det ska köpas reflexer till jackorna också och dem ska jag sätta fast så han inte får bort dem:-)



När jag ändå var i krokarna ute i skogen kom jag att tänka på en bekant till farmor och farfar. Jag vet inte hur många gånger hon vart på mig om att hon ville att jag skulle ha älgkött av henne. Jag hade förstås tackat ja till detta,då älg bara kan beskrivas med ordet lyx! Ringde både farfar,pappa och Magnus för att få tag i numret till tanten,men farfar svarade inte och de andra visste inte. Jag visste ju varken var hon bodde eller om hon skulle bli misstänksam om jag bara dök upp. Hade ju dessutom Troja i släptåg som dessutom hade rullat sig i någon äcklig skit i hagen medans jag plockade ihop grejerna i Sjöstorp...

Även ett samtal till nummerupplysningen gav noll,men pappa gav en ungefärlig vägbeskrivning,då han inte var riktigt säker själv på var de bodde. Efter att ha plingat på i två hus hittade jag en kvinna som kunde tala om var hon bodde och jag var bara en 100 meter fel. Inte så illa;-)

Jag fick mitt älskade älgkött av kvinnan och jag tackade hjärtligt. Kändes lite konstigt,nästan som att tigga,men eftersom hon mer eller mindra tjatat och krävt att jag skulle komma,så var det skönt att få hem köttet tillslut.2,5 kilo älgkött och jag ser fram mot att tillaga och äta detta:-).

For vidare en snabbis till skogen. Bara en kort tur för att Troja skulle få springa av sig lite innan jag åkte till farfar.Fortsatt stökigt i lägenheten och jag är fortfarande sur över hemtjänstens så kallade hjälp. Farfar berättade att de inte ens dykt upp på kvällen innan, och att den som kommit på morgonen vart helt känslokall när farfar berättat om att han var på begravningen dagen innan. .Dethär ska jag gå vidare med,bara så ni vet! Jag strider för dem jag bryr mig om!

Men nu ska jag fjäska lite för farfar. Sa till honom att jag kommer på lördag (imorgon) och då ska jag städa,byta sängkläder och tvätta. Hemtjänsten ska få veta att jag gör deras jobb,jag vill inte se alla dammtussar,skräp och skit på toaletten mer...Han betalar ju för fasiken för hjälpen han inte får.
Dessutom satte jag igång ett bullbak till honom igår. Han ska få lite nybakta bullar imorgon till kaffet,det är han värd.

Men idag gör jag något jag aldrig gjort. Jag har satt igång storkok av pölsa till honom. En rätt jag aldrig skulle få för mig att äta,en rätt jag avskyr. Jag frågade honom nämligen igår. Finns det någon rätt du riktigt saknar nu,som jag kan göra till dig? Svaret blev pölsa! Inte vad jag väntat mig och herregud vad jag letat runt på receptsidor och annat nu för att hitta rätt. Men efter tre försök i olika affärer finns nu korngryn för första gången i mitt skafferi. I grytan puttrar kött av lever,älgfärs(offrade lite av den) och sidfläsk,och det ska bli riktigt mört innan man maler eller hackar det i små,små bitar. Jag vet att den inte kommer smaka som farmors,jag har inte hennes recept,men jag ska göra så gott jag kan och hoppas på att det går hem. Jag kan inte göra mer,jag vet ju inte ens hur det ska smaka igentligen.

Japp,detta är min sysselsättning i dag. I kväll börjar allvaret igen. Jag ska ta min första tur till jobbet efter nästan 2,5 veckors ledigt. Känns nästan lite jobbigt att börja igen efter att vart ledig så mycket,samtidigt som jag faktiskt saknar dem alla och vill ha fasta rutiner på schemat igen. Ambivalent igen;-)



 

Inga kommentarer: