torsdag 17 november 2011

Ont om tid

Redan torsdag. I morgon börjar jag jobba igen efter ytterligare lite semester och som vanligt när jag vart ledig så har jag inte hunnit med det jag igentligen skulle. Jo,jag har ju fått min Falkenbergshelg,och det var förstås inte så dumt:-)

Jag begriper överhuvudtaget inte hur andra människor hinner med allt. Jag vet ju att det inte bara är jag som har mycket som att göra,så jag undrar verkligen. Jag ska ju jobba på att lugna ner mig,men hur i hela friden ska man få ihop allt om man inte skyndar sig med allt? Min ständiga fråga när precis allting tar just tid.

Dygnet har 24 timmar. Om man ska sova 8 timmar och jobba 10,så är det inte mer än 6 timmar kvar. På de 6 timmarna har man dessutom en timme till som går förlorad i resväg. 5 timmar kvar.

2 timmar som går åt till promenader med hunden,1 timme till att laga mat och äta middag. 2 timmar kvar. 2 ynka timmar som ska användas till allt vardagligt som tvätt,disk,städ,handling. Man ska duscha,borsta tänderna,ta hand om sig själv,titta på tv,hålla sig uppdaterad med vänner och släktingar,klippa hunden,duscha hunden,äta frukost,kvällsmat bla,bla,bla...Det går inte!


Utöver det så finns ju lilla farfar också. Och huset i Sjöstorp som fortfarande inte är tömt.Möten på jobbet,klipptider,tandläkartider,bilbesiktning,telefonsamtal som ska ringas,saker som behöver ordnas hela tiden. 


Nä,mitt schema håller inte alls. Jag jobbar ju förstås inte varje dag,men eftersom tidschemat inte håller blir det ju de lediga dagarna man får "offra" till det som går att skjutas på.Ska jag till farfar en dag går ju flera timmar,det är resväg och en hel del att plocka med hos honom utöver att vara sällskap. Jag tycker faktiskt inte hemtjänsten är så okej!


Tyvärr var jag ju inte med på mötet med handläggaren,så jag vet inte riktigt vad som menas med "full service", men vad jag förstog på pappa så skulle han få "allt" av dem.
Tillsyn,städ,handling,tvätt,pratstunder,mat mm.

Hur kommer det sig då att han har smutsiga kläder på sig? Hur kommer det sig att sängkläderna inte är tvättade sen de flyttade in? Att jag tre gånger rensat kylskåpet på möglig,rutten och sur mat? Att jag städat av toaletten som var riktigt ofräsch?Att både pappa och jag får sopa golvet varje gång vi är där,att jag har dammsugit och torkat golven två gånger? Att farfar säger att de från hemtjänsten brukar prata med honom ibland, och att det bara är en del som gör det? Är det såhär det ska gå till? Jag blir ledsen och får nog kolla upp det här mer. Ska försöka åka dit för röjning i helgen och se över det hela lite bättre.

Idag funderar jag på att ta en snabbis till Sjöstorp. Farfars julsaker är fortfarande kvar och det är ju inte så långt kvar till första advent nu. Det kommer inte bli så mycket pyntat,men lite ljusstakar och sådant ska han iallafall få i fönstrerna. Lite fint, även om han kanske inte bryr sig så mycket själv.

Funderade också på om jag någon dag skulle baka lite bullar igen. Han äter ju mycket sådant och gillar tydligen inte det köpta så mycket. Jag håller med honom,det är inte så gott och han är ju van vid farmors. Jag vill ju så gärna att han ska ha det bra,han är ju 90 år,då är man värd det.Ska även försöka "lura" honom att ta emot en micro snart,och se om jag sen kan få honom att värma lite matportioner från mig någon gång ibland. Han gillar ju inte direkt allt han får av äldreboendet,han vill ju ha husmanskost han är van vid. Han äter ju bra,men jag vill gärna se att han äter mer än bullar och kakor utöver lunchen han får.


Nåja,tror det är dags för mig att sätta fart nu...Kramar

 

Inga kommentarer: