fredag 29 juni 2012

Jag hinner inte med...

Fullt upp i flera dagar, och bloggen blir då lidande lite grann. Elin har ju vart här i några dagar nu, och det känns lite otrevligt att sätta sig och blogga när man har besök. Ha,ha, det är nu man märker hur mycket tid man brukar tillbringa vid datorn i vanliga fall...

I onsdags när Elin kom, så var hon nästan bara här och vände, innan hon skulle iväg igen. Jag, å andra sidan, hade hällt upp mig lite vin och stog i godan ro och lagade mat och bakade kakor. Fullt ös i köket var det, men gött att ha lite färdigt i frysen igen. Jag vet sen inte när Elin var tillbaka på kvällen/ natten, för jag bäddade upp till henne i storarummet och gick sen och la mig ganska tidigt denna kväll.


Under torsdagsmorgonen vaknade jag  upp redan vid sju. Smög ut och satte mig på balkongen och njöt av kaffe och sol fram till ca tio innan Elin vaknade till liv.. Blev då bara en snabb dusch för mig, för att sen vid 11-tiden bli hämtad av Sandra och Devin. Strålande sol och det var dags för ett besök till stadsparken idag.






Det är himla mysigt där uppe, och jag förvånar mig ofta med att det så sällan blir ett besök dit. Idag blev det lite glass, lekparkslek, och att titta på djuren. Tror varken Sandra eller Dev var på något solskenshumör idag, så lite snopet att inte njuta fullt ut av allt när man väl hittat dit..Men så är det väl med trötta mammor och gnälliga barn, man kan ju inte alltid vara på topp.

Vi for sen upp till IKEA och käkade lunch. För andra gången i mitt liv käkade jag där igår, och det var helt okej. Jag vet inte varför, men jag gillar inte att sitta ihopträngd på ett sånt ställe och äta. Tycker det är jobbigt med allt surrande och skrän runt omkring mig, och även om IKEA är extremt billigt att äta på, så tycker jag sällan att maten är värd sina pengar ute.

Kanske snålt av mig, men i vanliga fall kostar en lunch ute, runt 75 spänn. För 75 spänn kan jag säkert laga 5 rätter hemma istället, och sen sitta i lugn och ro och äta utan skrikande arn och stressade människor.. Ja, ja , jag vet att jag har mina ideer för mig, men så tycker jag iallafall;-). Trots allt, så är det ändå lite skönt att någon gång slippa laga sin egen mat och att slippa både diska och plocka iordning efter sig efteråt:-).

Elin mötte sen upp där i resturangen, och vi tog ett rejs även inne på IKEA. Elin var ute efter tallrikar till deras sommarstuga, och jag plockade på mig lite småplock som jag inte behövde;-)

Vi for sen vidare mot både EKO och Ohlssons, då inga tallrikar hittades någonstans som var i lagom prisklass och passade. Jag var den som handlade lite av oss ändå, då jag inte kunde hålla mig längre:-0.  Jag köpte ett par nya leksaker till min kommande hund. Elin "skällde"lite på mig: Köp inget ännu, du vet ju inget än...   Äh, jag ville, och jag behöver få drömma lite om framtiden. Oavsett vad som händer så ska det ju ändå bli en ny hund framöver;-).

På kvällen traskade vi in mot stan. Elin "jobbade" lite på vägen, genom att slänga in prislistor och prata in sig lite till resturangägarna vi gick förbi. Jag tyckte det var skönt att bara vara ute och röra på sig lite. Och ännu en gång känner jag mig väldigt glad över "mitt" Jönköping. Så otroligt vackert vi har det med allt vatten, glada människor på uteserveringar och små "orginal" ute på stan. Vi fick dessutom lite "kultur" på vägen, då vi hamnade mitt i ett utländskt bröllop. Otroligt att titta på med alla raketer, vackra kläder och hejdundrande festrop. Man blir glad, och nästan skäms som svensk att man är så stelt lagd vid sådana är tillfällen-).



Vi avslutade sen kvällen med att hamna på Bischop arms (hur stavas det då?). Uteservering i solen, ett par öl, och en tallrik "Hav". Lite räkor, lax och krabba i vitlöksstinkande aioli. Mmm, riktigt gött:-).

Hemvägen gick längs vätterstranden, och jag hade kameran med och kände mig lycklig över de vackra färgerna som färgades från solens nedgång i vattnet.







 Eftersom vi sen var hemma ganska tidigt här på liljeholmen, så tände vi upp infravärmen på balkongen, tände lite ljus och delade en flaska vin innan sängdags. Ha,ha, låter romantiskt till tusen, men jag väljer att kalla det mysigt. "Tjejsnack" om livet i övrigt, blandat med lite djupare problem under livets gång. Alla har vi saker i ryggsäcken som kan vara skönt att diskutera och ventilera med någon...

Idag for Elin hemmåt ganska tidigt, och hur trevligt det än är med besök, så är det också otroligt skönt att få sin egentid och slappa lite för sig själv efteråt. Är ganska trött idag, och ska ägna dagen till att förbereda mig inför jobbarhelg nu. Förhoppningsvis blir det lite sömn till, jobbarmackor och middag ska fixas, och lite förberedelser av lite mat till farfar inför morgondagen..

Och sist, men inte minst, så måste jag skvallra lite... Pappa (och hans nya "dam", lite hemligt namn ännu), har nu antagligen köpt ett hus i Tenhult. Inflyttning om bara några veckor. Pappa, som hatar när hans vardagsrutiner rubbas, är i upplösningstillstånd och stressad, men jag känner bara : Hejja,hejja...

Kärlek unnar jag min pappa, och det ska bli roligt att få honom lite närmre Jönköping. Hans "dam" (det känns verkligen dumt att kalla henne så, men det får vara så för tillfället) är dessutom en stor djurvän, har haft hundar, och har katt just nu. Hm, som rent ego ser jag  på och njuter..  Ser en stor trädgård med hundbus och en eventuell hundvakt framöver i närheten av mig själv.  Hur härligt kändes det inte för mig, när hon säger att hennes katt är hundvan, och att vi kan "dela" lite om vi behöver hjälp med djuren:-) Pusselbitarna faller allt på plats till slut för de flesta, och jag slutar aldrig förvånas över hur livet tar alla möjliga vändningar hit och dit:-)..Det gäller bara att hinna med i svängarna och vara öppen:-)
Trevlig helg på er:-)

Inga kommentarer: