onsdag 6 juni 2012

Ibland undrar jag....

....Om jag fått fnatt helt!

Ärligt talat, jag nyper mig i armen och undrar hur allt blev som det blev..Men jag trivs, så jag kör på;-)

En härlig dag avverkades igår hos Assi. Hon är en människa man inte kan annat än tycka om. Så stark av medkänsla för andra, så stark i sig själv efter vad hon själv gått igenom. Assi, eller Astrid som hon egentligen heter, har nämligen gått igenom en av de svåraste saker man kan utsättas för. Incest!

Man blir så arg, ledsen och förtvivlad av sådant, men Assi har vänt det till något bra och fint. Jag beundrar hennes styrka och mod.

 Anledningen att jag ens skriver ut det här, är att jag på något sätt vill ge henne lite "reklam". För att någon av er kanske vet någon som blivit utsatt, vill stötta eller hjälpa genom att läsa information och få upp ögonen vad det finns för hjälp. Jag har försökt lägga till hennes hemsida här bland mina favoriter innan, men det går inte av någon anledning.

 Så jag skriver istället: Hennes hemsida ( och kommande bok ) heter "Den dolda pärlan, adressen är,  http://www.dendoldaparlan.se/. Där kan ni bla ta del av kapitel på hennes pågående bok.. Eller få information om när hon föreläser, spelar teater eller på annat sätt skriver om detta. Bara ett tips om ni är intresserade!

Vi hade iallafall ett par trevliga timmar ihop. Hon bjöd mig på en underbar jordgubbs-och rabarberpaj med knäcktäcke, och gud så gott det var. Den ska jag försöka återskapa hemma någon dag, och sen delge er av resultatet :-) I övrigt var tanken att vi skulle gå ut på fotopromenad idag, men då regnet hängde i luften hela tiden, och vi ändå hade så mycket att prata om, blev det inställt.. En go dag bara,  och inte ett foto blev taget på hela tiden:-)

I natt har det vart jobb, den sista innan min långledighet började. Jag hade en av de lugnaste nätterna på väldigt länge dessutom ,(sist jag jobbade var det ambulans på plats och en massa strul med vår andra boende som skulle rymma hela tiden). Inte en människa visade sig på hela mitt arbetspass. Jag blev lite besviken på att jag inte ens fick se ett ansikte på vår nya boende som flyttat in nu i dagana. Inte vågade jag ringa på och presentera mig heller, då jag inte visste om personen sov, eller brukar vara vaken sent...

Jag åkte sen hem med en förhoppning om att vara lite duktig idag...

Jodå. Hemkommen satte jag mig vid datorn och funderade sen på allt jag skulle göra idag på min "duktiga" dag.  Blev totalt utmattad av bara tanken på allt,  och bestämde mig istället för att sova bort alltihopa;-).

Det hade säkert blivit så, om jag inte stött på min granne. Hon talade om att hon tvättat färdigt i tvättstugan, och jag gärna fick hoppa in på hennes tid om jag ville. Blev glad över detta, då det i huset blivit sämre och sämre med tider. Jag ville gärna tvätta nu, istället för att ställa klockan på fredag då jag själv hade tid klockan 07.

. Och i samma veva rev jag ner gardiner, började putsa fönster, städa och greja här hemma. Och rätt som det var, så hade klockan redan passerat 13. Var nästan färdig med allt, det sista hängde på tork. Tänkte bara ringa pappa och höra läget med honom, innan jag återigen skulle lägga mig en stund....

Genast kom karusellen igång igen. Han frågade om inte jag ville följa med på Speedway- SM imorgon och jag sa, "att det kanske jag kan göra, bara det inte störtregnar."

Hade inget mer än min klipptid inbokat på fm imorgon, så varför inte? Har ju bestämt med mig själv att jag ska ha ögonen öppna för alla möjligheter nu. Jag är inte ett dugg intresserad av sporten i sig, men tänkte det kunde vara ett fint tillfälle att umgås med pappa, och samtidigt komma ut och se lite nya vyer.

Försökte sen avsluta samtalet med pappa, och säga: Vi kan ju höras imorgon och se hur vädret är då , innan vi bestämer oss till 100. Fick tillbaka: Imorgon? Det är ju idag!

Ha, ha, här sitter jag verkligen riktigt aptrött och undrar vad det är jag har lovat nu .. Rådslog snabbt med mig själv, speedway med pappa, eller sova.

Valet föll på sova, men jag ville inte göra pappa besviken. Ville också träffa honom, då vi ju så sällan ses.  Ville heller inte säga nej till en aktivitet. Jag har ju lovat mig själv att pröva, testa och vara öppen denna sommaren för allt som möjligtvis kommer i min väg. Allt för att jag faktiskt vet att mitt liv kommer se helt annorlunda ut när jag väl får hem en liten vovve sen. Då kommer livet handla om att torka kiss, träna ensamhetsträning, träna rumsrenhet, och framförallt att försöka fostra och få en lugn och trygg individ här hemma:-)

Blev ändå en riktigt trevlig kväll. Kan inte säga att jag är frälst, men kul att iallafall få se detta live. Killarna  som körde var duktiga, och  det var faktiskt lite mer spännande att vara på plats, än var jag trodde från början. Det var faktiskt trevligt, men ändå inget jag tror jag kommer göra självmant i framtiden. Absolut att jag kan följa med någon som vill titta, men inte så att jag skulle föreslå det själv:-)

En olycka inträffade på planen idag, då två stycken körde in i varandra på banan. Jag trodde nästan han dog när det hände, då killen låg kvar och inte rörde en fena på ett bra tag. Kul är det därför att meddela att just denna killen kom trea i hela sm- finalen lite senare. Han var dessutom från Vetlanda-klubben ( som anordnade det hela) , och det är ju alltid kul att det går bra för "hemmaklubben". Han klarade sig (antagligen) utan skador, så kul för honom och stort grattis förstås. Grattis även till klubben och alla hans fans:-)

Men oj. Nu går verkligen ögonen i kors på mig. Nu måste jag sova efter snart 5 timmars sömn på 2, 5 dygn.... Lägger in lite bilder från Speedwayen nu, men sen är det godnatt för mig.. Kram på er









Inga kommentarer: