onsdag 27 juni 2012

Små goda ting gör en lycklig dag

En riktigt go dag har påbörjats. Det är väl egentligen inget särskilt som hänt, men vissa dagar lyser upp med små goda ting ändå.

Lönedag till att börja med.. Känns så superskönt när man betalt alla räkningar och inser att det finns gott om pengar kvar på kontot. Får ännu en gång tacka min käre far, som förra månaden "sponsrade" in hela mitt lån på mitt konto. Det gör otroligt mycket för mig, och det känns som jag fått ett helt nytt liv i min ekonomi. Pengar över, är det liksom sant, på MITT konto?:-) 

Nu är det två saker det ska sparas till framöver. Till att börja med alla rösselpengar som ska gå till min Turkietresa i september. Det är en resa jag ska njuta av, och det ska inte snålas på något. Men väl det viktigaste, kommer sen. En valp, dennes grejer, kurser, och min ledighet inför detta. Ja, det är ju lite surt att vara nattarbetare i detta fallet. Visst får jag ut min grundlön när jag tar semester, men jag förlorar allt ob på kuppen. Kan säga att mitt ob är ca 1/3 av min lön, så det svider i plånboken att bara vara ledig. Jag vill ha lite kapital sparat för oförutsedda utgifter inför det hela framöver, och det ska gnidas lite i ekonomin nu....

Idag är det annars en förberedelens dag. Jag har vart och storhandlat, tankat upp i bilen, och fyllt på det som behövs här hemma. Jag älskar när förråden är fyllda, och efter att ha blivit ensam i mitt hushåll är det så enkelt att planera allt. Jag vet vad jag äter, dricker och gör åt i andra vanor under en månad. Strikt plan, och jag känner inga krav att sväva ut mer än nödvändigt.

Har även handlat hem mat till farfar idag, och tänkte ägna eftermiddagen åt att fixa lite färdigmat till honom. Han är svår att variera  kosten med, då han har sina "ideer" om vad han inte äter, men nu har jag en massa funderingar på maträtter han gillar, och jag har köpt hem bas till det här nu.:-)

Och i övrigt. Gårdagen ägnades helt åt lite städning och slapphet. Jag var och hämtade mitt längtade bokpaket jag beställde i förra veckan, och började läsa en del på direkten.. Ha,ha, jag vet att jag överdriver, men nu har jag läsning i sommar som ett substitut för att inte ha hund:-D....



Idag har dessutom solen tittat fram. Efter många dagar med spöregn, kändes det skönt.. Såhär såg det ut igår om man tittade ut:



Ägnade även gårdagen åt lite omplanteringar på min balkong. Den är inte så stor, men man får göra så gott man kan när man bor såhär. Lite stolt över att det växer så det knakar. Egenodlad persilja, gräslök och dill, trängs med odlat vitlök och frösådd petunia. Allt växer glatt, till min stora glädje och förvåning:-)

 Vitlök
 Dill, persilja och gräslök
 Frösådd petunia
Pelargoner är tradition varje år:-)

Ikväll hade Jennie och jag tänkt åka på bilbingo för andra gången detta år... I ren tur gick jag in på dreas hemsida idag och såg att det var inställt även denna gång. Fy vad surt... Förra gången vi bestämt att åka, så läser jag i tidningen att "de" hyrt ut stället till kameler och elefanter... Cirkus Scott var i stan, och bilbingot inställt pga detta. Jag ringde Jennie och sa detta, och vi bestämde att åka ikväll istället (förra onsdagen jobbade jag och kunde inte).

Av ren nyfikenhet och slump, går jag in på deras hemsida idag på morgonen. Och vad är det då jag får se tror ni? Inställt pga att funktionärerna är på fotbolls-EM....Hur mycket oflyt kan man ha? Två gånger inställt på hela sommaren och det är just de onsdagar jag tänkt åka.....Nu har vi bestämt att åka om två veckor, vi får väl se om det funkar då... Tredje gången gillt, som de brukar säga...

I eftermiddag kommer Elin (och Sally tror jag, jag har inte frågat). Ännu en jobbarvecka för Elin i jönköpings stad. Men hon hade lite annat inplanerat för dagen, så troligtvis blir det bara att hon just sover här i natt. Helt okej med mig, jag vill känna friheten över mitt liv även om jag har folk hemma...

Och en annan liten detalj som hänt, är om pappa nya "dam". Allt är ju lite hemligt av olika omständigheter, men jag fick ett långt mail av henne igår. Känns tryggt och fint att få ta del av hennes tankar och planer, och jag håller alla tummar för deras lycka och kriser de går igenom just nu. Allt är verkligen inte lätt här i livet, men just idag känns allt väldigt lätt och bra:-) Kram



2 kommentarer:

Monica sa...

Du vet vad jag sagt ang valp. Det håller jag fast vid, punkt slut! :-)
Jag tvingar med dig på nån utställning istället..

Eleonore sa...

Hmmm, vet inte om jag känner att vi är riktigt överens här;-)..

Däremot skulle det vara riktigt roligt om du skulle vilja ta med mig på utställning. Jag har ju ingen erfarenhet inom det, men det skulle vara kul att lära sig lite eftersom det gått så himla bra för dina hundar:-)