tisdag 19 juni 2012

Fullt ös...

Mitt liv har två lägen: På eller av, on, off ;-). Antingen händer det absolut ingenting, eller så händer allt, på en och samma gång. Balans mina vänner, det är vad jag efterstävar men aldrig uppnår;-).

Idag började jag morgonen ganska lugnt. Fixade lite mat till farfar efter att fått i mig mitt älskade morgonkaffe.
For sen vidare till farfar. Allt lugnt där idag, och för en gångs skull var hemmet i ordning, mat fanns i kylen, och farfar verkade på gott humör. Kul att se att någon i hemtjänsten tar sitt ansvar ibland!

Tog sen svängen förbi Therese. Full rulle med galenpannan till katt, och en 1 åring som var sjuk. Store pojken var på dagis, men Philip livade upp mer än vad två barn hade gjort ändå;-) Har aldrig vart med om maken till att vara så lättstött.... Tur är väl ändå att han iallafall växlade mellan regn och solsken på 2 sekunder, så det var inte bara gnäll, trots feber och massa snor;-)...






På hemvägen åkte jag till Huskvarna. Lite påfyllning av mitt lager av mat och vin var på programmet idag. På bolaget började jag hamstra lite;-).

Nä, riktigt så illa var det väl inte, men ni kanske kommer ihåg att jag blev väldigt förtjust i det "röda bubbelvinet"  som Elin fick mig att testa när hon var här sist? De hade endast 6 flaskor kvar idag, så jag var tvungen att plocka på mig 2 stycken, då jag pratade med personalen och fick veta att de inte kommer ta hem det mer (det var ju under tillfälligheter i år).

Dessutom fick jag veta att Monica (uppfödaren) tyckte om det vin jag hade köpt till henne, och att hon faktiskt kollat efter det efteråt ( lyckat köp tydligen). Jag passade därför på att hamstra hem en sådan flaska till henne också.

Vidare in mot Willys. Lite mat inför midsommar, och lite "farfars-mat" behövde fyllas på i förråden. Träffade på en av mina mostrar (även hon heter Monica). Eftersom vi inte setts på länge, var det svårt att avsluta samtalet. Jag följde med henne till jobbet en sväng (även hon jobbar inom psykiatrin) och drack kaffe och tjatade vidare en stund. Trevligt var det, då hela jäkla släkten är en stor infektion i övrigt.

Osämja och bråk är bara förnamnet, och igår blev jag oerhört ledsen över vad jag fick veta av/om en annan släkting i hela det här bråket. Folk jag har tyckt om, hjälpt, umgåtts med,  semestrat med , och ställt upp i flera år som djurvakt, för att de ska kunna åka iväg på semester själva.

Jag har sovit hos dem ungefär en vecka varje sommar, för att de ska kunna komma iväg på semester. Jag har tagit hand om deras höns, hästar, föl, katter och hund denna tid. Och som nu, helt plötsligt bara ratar mig (och min bror), och säger att vi inte är välkomna till den sommarstuga, som släkten haft i säkert 70 år, och som jag haft tillgång till i 35 år innan.Förra sommaren var första året jag inte längre fick tillgång till den.

 Besviken, men inte jätteförvånad. Makt och arv gör folk giriga, men man lär sig med åren att se vilka som finns kvar när vindarna blåser runt....Tack för den tiden ni fick, och nu låter jag er vara ifred inför framtiden.....Det som sårade mest, var orden jag fick höra: "Nä, det känns obehagligt att ha andra där ( i sommarstugan), när vi har våra sängkläder och möbler där! Dessutom är det inte mitt ansvar att tala om det för dem..." Fy faan vad lågt och fegt att inte ens kunnna säga det till mig personligen, utan att gå genom mamma istället....Och vadå obehagligt? Jag kan vara i ert hus och ha ansvar för era djur i flera år, men är inte betrodd att sova en natt i en sommarstuga jag vart i, sovit i, bott i 35 år innan...

Men nya tag idag.... Jag har precis knåpat ihop ett recept jag fick av Therese idag. I hennes recept var det renskavsgryta, men i mitt blir det kyckling (och lite tillagda ingredienser som vanligt:-). )Ska lägga in receptet till er, så snart jag har tid.



Just nu väntar jag snart in Elin och lilla Sally igen. Nattbesök även denna gång, och jag som trodde det skulle bli en lugn hemmakväll idag, fick genast ändrade planer...

Elin ringde för en stund sedan, och  hon ville vi skulle gå till piren ikväll. Jag kunde inte säga nej, då det är ett toppenställe att sitta ute på, och jag har inte vart där de senaste 2 åren.. Full fart mot kvällen med andra ord:-)

Kram på er

Inga kommentarer: