tisdag 20 september 2011

Sista svampturen för i år

Innan jag for till farmor och farfar idag,så for Troja och jag ut i skogen. Jag tyckte att sist jag var ute,så började svampen bli lite blöt och slemmig,så jag hade inte tänkt plocka mer i år. 

Men det är klart. Jag är ju smålänning (den som spar,han har), och inte kan man bara gå förbi och titta åt ett annat håll när de lyser upp framför ögonen på en. Idag skrek de nästan på mig också;-).

Iallafall,de kantareller jag hittade idag var enormt stora,(jag ska ta bild på dem vid rensningen och lägga in) och jag plockade glatt ner i påsen medans vi ändå var där. Trots att jag var på samma ställe för bara någon vecka sedan, och att jag dessutom vet att pappa var där i fredags och plockade ca 5 liter,så hittade jag ändå ganska mycket. Ca 6 liter till blev det idag.



Men nu får det vara bra. Frysen är full av svamp och varje gång jag lyxar till vardagsmaten med att ta fram en ny burk,så fylls det snart på med nya igen. Har aldrig vart med om maken till svampår och jag känner mig rätt nöjd nu..Vill ni komma och fika,så säg bara till om ni vill ha lite svampstuvning eller stekta kantarellmackor till kaffet:-)... 

Men det är klart. jag kommer ju fortfarande bege mig till skogs med huliganen Troja hela hösten och vintern,så någon liten kantarell till kan det ju bli innan frosten förstör dem. 

Inga kommentarer: