torsdag 23 juni 2011

Västerbottenpaj

Personligen är detta ingen midsommarpaj för mig. Jättegod förvisso,men för mig är den lite helig till höstens kräftskiva som en liten förrätt innan man hugger in på kräftorna. En vän till mig bad mig däremot att fixa denna till morgondagens midsommarbuffe,så jag gjorde henne till viljes och bjuder er här på en supergod paj.

Västerbottenpaj ca 4-5 portioner


Pajdeg:
3 dl vetemjöl
1,5 dl riven lagrad ost
100 g smör
2-3 msk vatten


Fyllning:
1 litet knippe gräslök(eller annan lök)
200 g färska kantareller (kan uteslutas,men det blir så mycket godare med)
2 ägg
2 dl creamfraiche(kan bytas mot mjölk)
1 dl vatten OM du använder creamfraiche,uteslut vid mjölk)
2 dl riven västerbottenost
salt,smör till stekning


Rör ihop mjöl,smör och ost till smulor. Tillsätt sen vattnet och knåda ihop till en deg.
Platta ut degen och lägg i kylskåp ca en timme för att vila.
Kavla och tryck ut degen i en pajform(ca 20-25 cm i diameter).
Nagga botten med en gaffel.
Gör en dubbelvikt remsa av alminiumfolie och tryck denna runt kanterna på pajskalet. Detta förhindrar att kanterna ramlar ner under gräddningen.
Förgrädda pajskalet ca 15 minuter i 200 grader varm ugn.


Hacka gräslök,skiva svampen i mindre bitar. Fräs svampen i smör och lite salt. Tillsät gärna någon matsked hackad lök,då svampsmaken kommer fram bättre.


Lägg svampen i pajskalet.
Rör/vispa ihop övriga ingredienser och häll smeten över svampen. Grädda pajen i ytterligare ca 15 minuter(200 grader) tills pajsmeten börjat stelna och blivit lite lätt gyllenbrun.

Inga kommentarer: