tisdag 31 juli 2012

Tiden flyger iväg....

Nu har man avverkat över 1 vecka av semestern. Herregud, det går så fort, jag hinner inte med...

De två sista dagarna har jag vart igång från morgon till kväll. Bloggen, ja den har jag tänkt på, men inte hunnit med...

I går for jag på förmiddagen ut till Forserum. Plockade först upp Jeanette och sen tillbringade vi några härliga timmar i skogen. Jag ska inte klaga på mängden svamp, vi fick ihop en hel del, men visst hade jag önskat och hoppats på ännu mera, nu när vi var två stycken och letade nya ställen.

Men oavsett vilket, att gå i skogen är så lugnande, så skönt, att det blev en oerhört njutningsfull dag ändå. Lite kaffe och fika på en filt i solen, det är ändå livskvalite. Svamp eller inte, vi fick säkert ihop minst 4-5 liter (jag tycker det är svårt att mäta med ögat)...

Några timmar senare satt vi sen lagom trötta hos Jeanette och avnjöt hennes egengjorda flädersaft. 5 pluspoäng för den, och med några isbitar i efter de svettiga timmarna i skogen, så kunde inget ha smakat bättre. Jag fick dessutom med mig en flaska hem och jag tackar och bugar:-)

Sen blev det full fart. Jennie ringde och frågade om vi skulle dra på bilbingo i Sandhem. Kanske lite onödigt långt bort, lite stressigt med tiden, ingen mat i magen och dessutom med planer för en lugn kväll hemma, så tackade jag ändå ja. Jag vill ju jämt så mycket, och lugna kvälla må vara det bästa jag vet, men man får ju inte säga nej till allt och gå miste om allt annat bara för det. Rätt som det är så har man en lugn kväll, bättre att då njuta av den när den kommer..

Så det blev gasen i botten mot Jönköping igen, slänga i sig en färdigrätt jag hade i frysen, duscha av det värsta av skogen, och sen slänga sig i bilen för att möta upp Jennie på vägen. Jag hann mycket väl, men stressade som en liten blå....

Blev en helt okej kväll. Så klart det var trevligt att umgås en stund med Jennie, men vinst blev det inte under kvällen, och jag var lite besviken över Sandhemsbingots upplägg, jämförelsevis mot Jönköpings då .

Dels så låg det mitt ute i skogen. Inget fel med det, men jag som vart i skogen hela dagen innan, var redan där uppäten av myggen. Fick säkert ett 10-tal bett igen och led av en helvetes klåda hela kvällen. Ni vet, jag tåler ju inte riktigt myggen, och är totalt sönderriven och sårig på hela kroppen nu..

Var lite hungrig och köpte mig en korv. Överkokt korv av okänt märke, den var äcklig helt enkelt, och jag är ändå inte kräsen... Skulle på toa i pausen, och fick traska iväg till en barack som var någon blandning mellan utedass och  bajja maja (stavas?). Smutsigt och luktade verkligen skunk.

 Sist men inte minst, långa köer till att köpa brickor, inga "färdiga påsar" som det finns här att köpa, bingoutroparen verkade vara halvdöv och flera spelare gick miste om sina vinster pga att han/hon (de var två) inte hörde när folk fick bingo och tutade. Nja, håller mig nog till jordbrovallen i fortsättningen. Det ska ju vara en trevlig kväll, då krävs det lite mer för upplevelsen med allt runt omkring, att det funkar bra...

I dag for jag ganska tidigt ut till Jennie och Björn. Jennie, som är betydligt bättre på mig vad det gäller bilar, hade lovat titta på mina trasiga lampor i min instumentbelysning. Inget allvarligt, men i mörker är det lite jobbigt att inte se varken varvmätaren eller hastighetsmätaren.. Man får köra på känn, och det kanske inte är så bra;-)

Tillsammans med Björn (ska inte glömma honom) löste de det  snabbt, och efter en tur ner till stan med mig, så fixade de både nya lampor och belysningen innan jag for hemmåt. Jag tackar så mycket jag bara kan, vad hade jag gjort utan mina vänner egentligen:-))

Dock får jag inte heller glömma att Jennie och jag var i skogen en stund också. Lite ( en hel del) mer svamp i korgen igen, och jag är både glad och lycklig över hur underbara de där två är. Jennie var helt oegoistisk om "sin" svamp. Körde mig rätt till hennes egna ställen, bara att plocka av, och inte ville hon ha några egna heller. Det var för jobbigt att rensa enligt henne...Tackar så ödmjukast, känner mig skyldig till mycket "ge igen" nu..

Passade på att handla på hemvägen. Blev så sugen på att ta upp mitt intresse på mat igen, och nu har jag iallafall börjat på steg ett igen ( att vara singel är inget bra för mathållningen). Har mellan tvättiden i eftermiddag, stått och hackat och putsat det mesta av matvaror och har nu en puttrande köttgryta på spisen, kantarellerna är rensade och förvällda, och hemmet doftar av vitlök, persilja, kött, skog och kryddor. Det är härligt.. Har desstom skalat lite räkor, kokt ägg och förberett för lite fika imorgon..

Tvätten är hämtad och snart ska jag sätta mig till ro, hälla upp ett glas vin, avnjuta grytan tillsammans med "Mannen som talar med hundar". Det blir tidigt ikväll, imorgon är det åter ett besök till skogen, denna gången med Lotta..:-)) Kram på er

Inga kommentarer: