fredag 13 juli 2012

Hundvakt

Ja, då var man med hund i helgen då. Roligt, men också lite jobbigt då jag helt plötsligt blev vääääldig låst.! Ja, alltså denne lille hund är visst lite speciell och går visst inte lämna ensam alls, inte ens några minuter:-0. Hoppas jag inte behöver handla något i dagarna nu bara...

Den skäller på minsta lilla ljud utanför lägenheten och vaktar särskilt över trappuppgångens folk som går i dörren där nere. Ha,ha nu har jag fått att göra, och jag är glad att jag inte har några gnälliga grannar!! Men det är också kul nu när jag fått "ta hem" lite olika hundar nu på senare tid. Man lär sig mycket om både individen och hur ägaren har fostrat/ inte fostrat dem;-).

Ronja  här tex är jätteduktig på att ha lös, gillar inte andra hundar och drar i kopplet.. Hon har dessutom anpassat sig otroligt bra redan nu att "bo" här med mig. Ligger lugnt i min valpbädd i köket, och hoppar upp i soffan om jag byter rum. Gnäller inte efter husse, och har redan ätit, trots att hon är "kinkig" med maten i vanliga fall. Älskar sin egna boll, skiter i alla mina hundleksaker..

Louie som jag hade sist här hemma (ja, förutom Sally då), var nästan precis tvärt om.  Skällde inte på något. Käkade grisöron med god aptit, vägrade gå åt samma håll som jag ville när vi var ute,  för han skulle gå hem igen, och pep lite efter matte här. Låg gärna i hallen och trånade efter att bli hämtad igen..

På måndag är det sen dags att åter vara hundmatte. Denna gången åt Nina i Forserum. Vet inte riktigt än om planen är att jag ska vara i Forserum eller hunden här hos mig i Jönköping. En yngre förmåga denna gång (valp på ca 6 månader och kinesisk nakenhund). Mycket olika hundar alltihopa...Spännande och lärorikt på samma gång, man vet aldrig hur de är när de är "bortlämnade, trots vad ägaren säger innan.

Eventuellt blir det även en ny tur med ny hund nästa helg. Inget bestämt än till hundra, men troligtvis kommer Markus (syskonbarn) hund. Åh, jag är så dålig på de där kamphundsrasernas namn, men är det engelsk eller amerikansk stafford xxxx bullterrier  de heter eller något sådant??

Ronja verkar iallafall riktigt nöjd just nu. Lotta, Louie, jag och Ronja har vart på långpromenad precis, och jag har ingen aning om hur mycket denna hund motioneras i vanliga fall (glömde fråga). Vi var ute nästan 1, 5 timme och gick nästan hela elmiarundan som jag brukade gå med Troja varje dag.

 Känns jätteskönt att äntligen ha gått där igen, för det var också en av Trojas och mina standarrundor som det har kännts lite jobbigt med. Det känns i hela hjärtat med det där "hemvanda"med henne, och nu är hon inte med mig längre. Jag är väl löjlig, men när Camilla var här sist ville hon gå där med Robert. Jag sa: Nä, vi kan väl gå runt Rocksjön istället så att Robert får byta miljö lite?. Det handlade inte om Robert egentligen, utan om mina känslor för rundan...

Nåja, nog om hundsnack (ni är nog riktigt trötta på det, vid det här laget).

Jag har också hunnit med att klippa mig idag. Sista gången jag träffade min nygamla frisör, och jag tror jag sörjer lite. Det är jobbigt att få kontakt med folk man gillar, och sen bara försvinner de från ens liv. Idag berättade hon om vilken otur hon haft sista tiden och jag led. Från att ha haft sin arbetssitation helt klar för framtiden, så har det skitit sig totalt nu... Hon får inte vara kvar på "min" salong, och hennes projekt var glasklar. Hon hade fått lån på banken, fixat ny lokal och flera anställda för att starta eget inom 1 månad. För en vecka sedan fick hon reda på att ägaren till lokalen hyrt ut till sin släkting istället.... De hade bara haft ett muntligt avtal, och hon kunde inget göra åt saken. Lokalägaren gjorde sig dessutom onårbar för henne. Fy vad tråkigt, och nu gick man ifrån salongen idag, med en känsla av att aldrig se henne mer och inte veta hur det gick med allt för henne...

Och nu? Har tvättat lite idag och kvällen har redan börjat. Ska fixa lite kvällsmat, sätta mig en stund framför tvn innan läggdags. Tror jag ska hälla upp mig ett glas vin också, njuta av att bara vara till en stund. Är ganska trött och ska ju upp på morgonpromenad imorgon;-) Kram

Inga kommentarer: