måndag 9 juli 2012

Hur ska detta gå då??

Jag har tappat stinget... Herregud, jag har utmanat mig med en tävling i dagarna. JAG ska plocka mest kantareller fram tills den 1 september jämförelsevis mot en gammal bekant jag inte pratat med på nästan 15 år.. Jag har redan förlorat, men det har jag absolut inte talat om för honom;-)!!!. Ja, för hur tänkte jag när jag utmanade just honom?? En person med 7 jakthundar, som knappt gör något annat än är ute i skogen och bygger jakttorn, jagar, vandrar, och som har tillgång till marker överallt.

 Ha, ha,  jämeförelsevis med människor som aldrig går ut i skogen, så hittar jag väl en del, men jag är en småplockare om man ser andras mängd. Jag har med andra ord gjort bort mig rejält när jag var kaxig;-) Men jag tar det med ro, jag fick ju upp lite kontakt med en gammal bekant igen:-)).




Ja, så idag for jag ut i skogen för att åter se om det växte något att tävla med. Efter att ha suttit en timme på balkongen idag på morgonen, så stog jag nämligen inte ut längre. Jag klagar absolut inte på att det var sol och varmt idag, men svetten rann så det såg ut som jag kom från duschen utan att ha torkat mig. Jag tog en snabbdusch och preparerade mig med myggspray och for iväg. Hade tänkt mig en fin dag med frisk luft, men det blev totalt misslyckat. Till att börja med hade jag med mig kameran. Jag gick och kollade efter blommor och fina objekt att ta kort på istället för svamp:-0...






Sen drog jag mig in där jag vet att det växer svamp, och hittade små ynkliga små svampar. som knappt kommit upp från jorden. De växer för sakta, och jag är rädd för att det har regnat så mycket att det just nu är för blött även för svampen...

Sist, men inte minst, så blev jag helt plötsligt tyngd av saknad till Troja. Det var här vi gick hela förra hösten, och det var här min bloggbild överst på sidan togs. Helt plötsligt var jag ensammast i hela världen utan henne vid min sida. Jag gick nästan och kollade efter henne mellan träden för att få se hur hon var femte minut hoppade fram och ville ha en godisbit innan hon vandrade vidare lite  för sig själv. Tills nästa gång hon ville ha en godisbit (ja, det var så hon brukade göra när vi var i skogen).

Just denna skog bär med sig mycket minnen från vår tid, och jag minns även när vi (jag) gick vilse och bad henne ta oss till bilen. Hon förstog ordet, det visste jag. Jodå,vi kom till bilen med hennes hjälp, men en hund bryr sig inte om hur klumpig en människa är:-). Jag litade på hennes instinkt och följde henne bara. Hon tog oss både över blöta kärr, och täta skogsparti innan vi var framme vid bilen. Men hon hittade allt lilla pluttan:-)...

Nåja, efter en ganska misslyckad runda, hade jag väl ett par deciliter svamp i min påse. Inte mycket att skryta med, så de gav jag bort till grannen när jag kom hem. Äh, hade ingen lust att rensa, och jag har fortfarande svamp kvar i frysen sen förra året. Hon blev iallafall glad:-).

Innan jag for hemmåt tog jag svängen förbi min bror Magnus. Första gången jag var i deras nya hus och det var riktigt mysigt och hade potentsial (stavas?) till att bli riktigt fint. Dock hade förra ägaren kladdat och vart på allt med mindre flinka händer, så det var mycket att göra för att få det i  skick igen. Magnus och Jenny hade precis gått på sin semester,  och det kändes lite som att jag störde, så inget långt besök... Jag vet inte, jag kommer dom inte riktigt på livet hur jag än försöker "babbla" på och vara social själv. Synd, för man orkar inte försöka utan gensvar hur många gånger som helst...

Hemkommen igen nu under sen eftermiddag. Har fått i mig lite mat och ska bara ta ytterligare en kall dusch, för att sen försöka sova en stund. Jobb, vankas nu under natten igen. Två veckor kvar till semestern, låt det gå fort... Ha det gött, kram 









2 kommentarer:

Monica W sa...

Jag vet hur du ska vinna..
Ta hundra kort på samma kantareller, du bara ruskar om lite i påsen och kanske byter ut påsen då och då. Så hux flux ser det ut som du plockat nya hela tiden :-))
Fusk? Nja, lite... :-)

Eleonore sa...

Ha,ha, tror du det funkar?;-) Tänkte jag skulle be alla bekanta att skicka kort till mig som jag kan lägga ut:-0. Fusk? Nä, inte i underläge;-)