onsdag 18 juli 2012

Seeeget som kola

Ja, nu börjar det närma sig semestern, men ännu har jag helgens 3 pass kvar. Det är segt nu, man bara vill komma ifrån nu. Tålamodet i botten, jobbet tråkigt. Men snart så....:-)

Vänder man lite på det är jag minst lika trött på vädret. Vad är detta!? Vilken oerhörd besvikelse det är, att det regnar var eviga dag nu. Jag som trots allt höll modet uppe ganska länge, och faktiskt trodde det skulle vända, har nu gett upp. Det kommer nog inte bli någon riktig sommar i år. Vi får nog fortsätta tända värmeljus inne och ha jacka på utomhus. Trist, men vädergudarna ville inte i år...

Så, efter några dagars frånvaro är jag nu tillbaka här igen. Ska erkänna att jag är trött på min blogg just nu och inte alls haft lust att skriva något. Tror jag ska ta en dag framöver och göra om lite här, byta ut lite fotografier mm så den känns lite nyare och fräschare. Det är bara det att det känns fel att ta bort min framsida. Troja var ju en av anledningen till att bloggen heter svartvit med färg. Jag tänkte lite filosofiskt att hon var svart och vit, och till livet i övrigt (som bloggen till stor del handlar om), sprakar det just av en massa färger i det svartvita. Ha,ha, lite långsökt men ändå;-)..

I måndags var jag hundvakt hela dagen. Började här hemma, men det gick inte alls. Den lilla skiten blev totalt förtvivlad när matte åkte, och lugnade sig inte alls. Sprang fram och tillbaka som en studsboll och gnällde konstant. Efter 1,5 timme gav jag upp och tyckte mest synd om henne. Istället for jag till Forserum och utnyttjade erbjudandet om att vara i deras hus istället. Känndes mycket bättre då hunden lugnade sig direkt, plus att deras två andra hundar fick sällskap till på köpet. Jag lämnade dom dock en snabbis igen och for till farfar. Blev ett riktigt snabbbesök, men hans mat är i allafall påfylld för några dagar igen.



På kvällen när Nina ringt och sagt att de snart var hemma igen, och jag kunde sticka om jag ville, for jag ut i skogen och plockade svamp. Det finns verkligen massor av svamp n, men de växer ju inte till någon storlek... Nåja, jag rev ändå upp lite små pluttar bara för att jag inte kunde låta bli. De växer på, och precis brevid, en stor stig, så jag vågade helt enkelt inte lämna allt för att bli av med dem till någon annan som går förbi och tar dem. Ni vet tävlingen jag har, måste ju ha svamp!!;-)

Klockan var nästan 21 när jag var hemma och efter att bara tagit en snabb dusch, bänkade jag upp mig i soffan, tittade på Wallander, drack vin och rensade svamp. Inget blev riktigt gjort, då även fb gick lite varmt ett tag från telefonen jag hade brevid mig;-). Wallander hängde jag inte alls med i, det var inte många svampar som blev rensade, och sen blev jag så trött att jag gick och la mig istället...



Igår var det fullt upp. Så fort jag fått i mig morgonkaffet for jag iväg och handlade lite inför idag. I dag är det nämligen ett litet party på g. Fick sen besök av Nina som lämnade av en ljuvlig lavedelplanta som tack för hjälpen med hundarna:-) Hon fick istället all min svamp, jag orkade helt enkelt inte rensa den och hade funderingar på att slänga. Aldrig mer så små svampar!!! Nina blev glad i stunden, men jag undrar om hon gav upp hon också sen;-)... Lite senare kom även Emmelie ner på lite kaffe och det var som vanligt "kacklande hönsgård" på oss en stund innan hon for iväg på annat håll.

Sen var det storstädning för hela slanten. Ville få bort det mesta av hundhår, grus och skog från lägenheten innan det kommer folk i eftermiddag/kväll. Har inte riktigt hunnit med allt på sista tiden och mitt hem var faktiskt ganska skitigt nu av hundar, hästar, svamp mm som har vart aktiviteterna i några dagar. Lite senare kom även Sophia hit med elgrillen vi ska använda idag. Lite sömn på det, och sen iväg till jobbet bara. Där gick den dagen/natten till ända...

Idag är det alltså dags. Jag har bjudit hem några kollegor och det ska bli grillat och vin. Blev lite misslyckat med allt folk jag tänkte bjuda, då jag insåg att de flesta ju inte är hemma på semestern eller har andra planer inbokat redan. Men jag fick ihop alla, utom en av oss, som är nattkollegor. De var egentligen viktigast, då vi ju aldrig träffas när vi inte jobbar ihop. Fick även med goa Maggan också (hon som var med och red i söndags också).

Maggan är en sådan mysig människa, och hade jag fått välja själv hade hon vart en stark kandidat som mamma eller mormor till mig;-) Sen var det barnkalas, sjukdom, jobb och resor som satte stopp för de andra jag bjöd. Tror jag (vi ) bjudit runt 7 stycken till, som av olika skäl inte kunde komma.

 Lite trist, men som sagt, det är semestertider och man får göra det bästa av det. Och det bästa ska jag ( vi) göra, för nu ska det förberedas lite inför detta idag. Grillspett av olika de slag, potatissallad, sallad, såser,aioli, bröd, jordgubbar, glass, grädde och massa snacks står på menyn. Och lite välkomstdrink mm  ska förstås fixas också. Nu är det full fart som gäller idag och det är bara att sätta igång med förberedelserna:-)  Ha det gott mina vänner:-)

1 kommentar:

Monica W sa...

Men du, din nya hund är ju också svart/vit egentligen :-) Tittar man på ett strå, så ska det vara svart i botten, sen vitt och sen svart längst ut. Där av färgnamnet. Lite peppar och lite salt... :-)