torsdag 2 augusti 2012

Svamp och svamp...

Ha,ha, känner mig lite smågalen... De flesta som läser här, är ju också fb-vänner, så det känns som lite upprepningar mellan varven, men får väl ändå hålla god min och låtsa som att ni inget vet;-)...

Ja, Nichlas (en gammal bekant från Forserum) och jag, har ju en liten kamptävling om svampen i år, och den fortgår ju naturligtvis. Känns som att jag är mest trött på kantareller nu, men jag ger inte upp utan kamp om att ha kämpat;-) Just idag ligger vi lika, jag ledde dubbelt igår...Jäklar, jag visste att jag utmanade fel man, men hälften skoj, hälften allvar, Nichlas kan sin sak, jag kommer förlora, men inte utan att ha gett det bästa i form av tid och ork:-)....

I går stog det därför återigen en svampdag på schemat. Denna gången med Lotta, vilket var kul med en "ny" person som inte vart ute i skogen sen hon var liten. Men också ett litet säkert kort på stället vi var på. Hon ville ut i skogen och hitta svamp, jag ville ge henne svamp och hade sparat mitt ganska säkra ställe just för henne. Ville att hon skulle få en positiv upplevelse att hitta lite,då  jag visste att det fanns där...

Lite besviken, då jag (vi) hittade mindre än vad jag trodde det skulle finnas, men samtidigt, jag var lite halvhjärtad i försöken, letade inte stenhårt. Jag hoppas Lotta blev nöjd iallafall, då hon fick med sig 3 liter svamp hem, varav 2 liter kantareller och 1 liter taggsvamp. Jag avstog svampen helt, trött på att rensa nu och ger gärna bort.....Fick dessutom se en stor älg i skogen och en söt liten ekorre, det förgyllde min dag istället:-)

Hemkommen och jag var slö. Fixade en go fisk och skaldjursgryta till mig och farfar. Lyckades ordentligt, och jag måste snart få in lite recept på sidan igen.. (snart, bara jag tar mig tid)...

På kvällen ringde Emmelie (grannen),och hon ville jag skulle komma upp och dricka lite vin med henne....Tvekade lite, då jag satt i mina skogskläder, smutsig och svettig, då jag inte orkat mig in i duschen. Emmelie är alltid så fräsch, alltid så perfekt så man får skämmas. Men jag traskade upp iallafall, vi drack ett par glas vin, tjötade skit och hade det kul i ett par timmar innan det var dags sängen. Gud vad jag uppskattar allt ibland. Älskade människor i mitt liv som alltid ger mig ett  litet lyft och en liten guldkant på livet:-)

Och idag....Började morgonen tidigt. Fixade det sista med maten till farfar, for dit tidigt innan jag skulle till min moster i Forserum... Hann även med en snabbis till farmors grav, noppade lite blommor, vattnade och ansade till så det såg bra (bättre) ut. 

Ni som inte känner mig, min släkt är verkligen osams. Helt katastrofalt till och med..Jag är i ett mellanläge, gillar en del, är besviken på en del och accepterar en del. Jag har alltid gått mina egna vägar och jag skiter i alla tragedier (även om jag tycker det är skittråkigt). Jag umgås med " två sidor", tänker inte välja sida i deras bråk. Jag ger alla en chans tills de visar att de inte förtjänar den.. En av de jag tyckt allra bäst om i alla år, fick jag ju en ordentlig "käftsmäll" av för ett tag sedan. Märkligt vilka sidor som kan visas upp från de man minst anar det ifrån..........

Skit samma, jag har vart med min moster hela dagen idag, jag har haft det supertrevligt, vi har tjötat, vart ute med hunden (min kusins hund, som hon var hundvakt åt), käkat, druckit kaffe och rett upp ett och annat problem... Jag väljer fortfarande inte sida i släkten, men jag har mina egna teorier, mina egna funderingar. Jag börjar inse ett och annat och att saker inte alltid är som man tror....

Hemkommen igen, sent ikväll... Trodde jag skulle stanna hos min moster några timmar, inte hela dagen. Men det bara blev så, och hon är säkert helt uttjötad och trött i sina öron nu;-)Herregud, jag kan inte behärska mig ibland med mitt tjat;-)

Hade fått ett mail av en gammal arbetskamrat när jag kom hem, hon ville jag skulle ringa. Tog tillfället i akt och gjorde det redan i kväll.. Ännu lite galenskaper.... Annica, som min fd arbtskamrat heter, hade tydligen en syster som var ihop med en bror till en bekant till mig. Hon ville snoka lite, jag visste inget....

Men, Annicas dotter är dessutom sambo med ett gammalt ex till mig, och nu är det visst bestämt att vi (Annica och jag) ska åka ut till hennes dotter och mitt ex och grilla nästa fredag....Världen är verkligen liten ibland..

Jag gjorde snabbt klart, du måste ringa och fråga mitt ex och din dotter innan, om det okej för dem båda att jag kommer. För min del ska det bara bli kul att träffas och se dem, men man vet ju aldrig med svartsjuka och gamla ex.... Fick klartecken direkt, hann knappt lägga på luren innan hon ringde upp igen och sa att de vill träffa mig, inga problem. Känns konstigt, men även superkul. Det är så härligt att kunna vara vänner, att inte ha en massa agg mot varandra och bara ta dagen som den kommer med nya sambos och bekanta. Ser fram mot det, men med blandad förtjusning och lite oro:-)

Allt för idag, nu är det natten för mig, kram

2 kommentarer:

Ullis sa...

Lycka till i svamp jakten! Kul att du har så bra kontakt med din moster! Vet hur det är, har samma sak med släkten här, eller ska säga sk släkten.
Hoppas vi kan träffas nångång du, Jeanette o jag o tjöta lite!?
Ha det bäst!

Eleonore sa...

Tack, tack, men svampn förlorar jag nog. Nichlas jagar ju, så han kommer vara ute mycket mer än mig nu framöver...

Släkten är verkligen värst, jag fattar ibland inte hur giriga och konstiga tankar folk får i alla bråk..Monica och jag träffas inte så ofta, men det är kul när vi gör det och vi har alltid mycket att prata om:-)

Klart vi måste träffas och tjöta lite, vi får dra ihop en liten "tjej"-kväll nu i höst och ladda upp med lite vin och något gott att äta till:-))

kram