måndag 20 december 2010

Inte ska man klaga.....

Tänk vilken underbar värld vi lever i. Ibland är man kanske inte på humör för att vara riktigt lycklig,men de dagar man verkligen suger åt sig om omvärlden så förundras och lyser allt upp inombords. Som jag redan skrivit har jag jobbat i helgen och jag uppskattar mina underbara kollegor så. Så olika,så annorlunda och så härligt uppriktiga. Kan inte annat än säga att jag går till jobbet med glädje och får till på köpet så mycket glädje och liv.

Satt och diskuterade med en utländsk kollega i lördags. Tänk var vi svenskar är inskränkta igentligen, och hur många missförstånd som upppstär av att vi "bara" är från olika länder. Hon berättade för mig att hennes son (ca 7 år) är född i Sverige. Själv är hon från Kurdistan och har bott i Sverige i ca 17 år.. Hon berättade att en tradition de har är att när vänner/släktingar kommer på besök,så sannar de i flera dagar,inte åker hem samma dag som de i Sverige. Hon berättade vidare att när en vän är i ens hem,ja då får de leva som att de bor där. De öppnar skåp,kylskåp,frys och gör som de vill. Äter av maten,hjälper till med städning och beter sig som att de vore hemma. Underbart tyckte jag och fick ta del av de problem som kan dyka upp.
Hon berättade för mig att när hon,hennes man och son kom hem till Kurdistan för att hälsa på sina föräldrar så gjorde pojken/sonen som i Sverige. Han frågade mormor om han fick öppna kylskåp/frys när han var hungrig. Mormodern blev nästan arg och undrade hur de uppfostrat pojken. Min kollega sa att han lärt sig på dagis och alla förundrades.

Jag funderade vidare. De utländska föräldrarna uppfostrar pojken som "svensk". Han får nästan skäll för att han frågar av artighet i sitt hemland. Om han däremot kommer till en svensk familj (exempelvis en kompis för att leka) och gör rätt enligt deras traditon,så får han säkert en del "bannor" över att vara ouppfostrad om han skulle öppna ett kylslåp i en svensk familj. Tala om att vi så lätt missförstår varandra och att detta skapar så mycket onödiga argument om rasism. Fram för valfriheten och olikheterna vi har. Tack snälla kollega för att du delar med dig och hjälper oss att förstå. Du är guld värd och en så underbar person:-)

Inga kommentarer: