tisdag 30 augusti 2011

Kan inte få nog av hösten...

Förlåt mig alla sommarmänniskor,men idag är jag återigen på gott humör och regnet vräker ner.

Kan inte låta bli att tänka på alla fördelarna jag ser med hösten. Jag har kännt mig lite halvdeppig i sommar. Vi gjorde inget roligt alls under semestern,vädret var inte så jättebra och iallafall jag kände hur jag bara lät sommaren flyga förbi utan att utnyttja den till det den ska vara till. Att umgås,grilla,träffas och göra roliga saker på. 

Men så kommer hösten smygandes. Helt plötsligt öppnar sig en ny värld igen. Man behöver inte tänka bikinikroppsångest längre,stora bylsiga tröjor är helt ok...Man behöver inte längre ha ångest för alla besök man inte hunnit/orkat med på den lediga tiden,personerna lever ju själv vardagsliv och tillbringar nästan 1/3 på jobbet igen. Man hinner inte,man har annat att småfixa med...Och helt plötsligt trivs jag igen. 

Jag jobbade i natt. Hade ganska mycket tid över,då mina boenden sovit gott i natt. Jag gick vid halvtvå-tiden ut på balkongen och rökte. Regnet verkligen öste ner,det var mörkt och smattrade mot rutor och tak.Ljudet gjorde mig harmonisk och lugn. Ensam i natten i min egna värld,tankarna får vandra fritt. Jag tror det är svårt att beskriva hur det känns,men man ser små lampor i de få fönster det lyser i,man vet att folk ligger nerbäddade i sina varma sängar och drömmer sig bort. Jag känner mig som en liten husmus som smyger runt och tittar till att allt är bra.Röjer och fixar lite smått och sätter mig sen med en filt framför tvn och äter medhavda mackor och te. Ett ganska bra jobb igentligen....

När jag kom hem hade regnet lugnat sig något. Troja och jag tog elmiarundan,hon lös och ledig,jag lite halvvakande i närheten av henne. Inte en människa ute mer än "min vän". Jag brukar stöta på honom de nätter jag har jobbat och går ut med Troja efter det. Antagligen går han ut samma tid varje morgon. Vi byter alltid några ord,hans hund nosar i mina fickor efter ett par leversnittar och sen vandrar vi vidare åt varsitt håll igen. En lite mysig återkommande stund som är både kravlös och uppiggande.

Nu är jag hemma igen. Vi är båda blöta och nöjda över att komma in i värmen. Lite frukost till oss båda och sängen efter det.Vi är motionerade,mätta och lata. Inga krav och måsten,bara lyssna till det smattrande regnet mot fönsterrutorna och krypa ner. 

I övrigt längtar jag efter flera roliga saker framöver. På lördag blir det spela-kort-kväll hos Jennie,en skön stund med de gamla vännerna. Längtar dessutom till min semester i oktober med egentid,pyssel och ullaredsbesök. Längtar till Falkenbergsstugan med goda vänner och spa,längtar till jobbets resa med övernattning. Längtar till den helgen jag bjudit hem mina bröder och pappa för en kväll med mat och umgänge. Längtar till alla goa hösträtter jag ska njuta av framöver. Jag längtar även till mysiga nätter med mina boenden,trevliga fikastunder med vänner.ska tända ljus och bara vara så mycket som möjligt............. 

Inga kommentarer: