onsdag 17 augusti 2011

Blocket,Tradera,loppis. Vad ska man göra med alla saker?

Har kommit in i en liten städa och röja-period. Varför samlar man saker när man inte behöver igentligen?

Vi är trångbodda,allt inslängt i garderober,förråd och skåp. Lite smått trött på allt som finns helt i onödan,men ändå för snål för att slänga.Vet bara inte vad jag ska göra med alla saker. 

Har nu testat lite olika varianter,men hittar inget som direkt passar mig. Prövade ju loppis för något år sedan,och det lovade jag mig själv att aldrig göra om mer. Dåligt betalt,folk som slet,rev och prutade ner saker innan man ens hunnit reagera. Dålig förtjänst och hälften av sakerna kvar. Blev väldigt förvånad över vilka saker folk INTE köpte bara. De köpte bla en halvfull burk med gammal fiskmat,en flaska billig halvfull hundschampoförpackning och ett par olika kaffekoppar.Skräp enligt mig. Däremot lämnades det  hela,fina och dyra mattor som knappt var använda men som ändå såldes till priset av 10 kr..... Skor,stövlar som använts enstaka gånger.Nä,loppis är inget för mig,blir bara irriterad...


I förra veckan prövade jag Tradera. Har ju hur mycket kläder som helst och tänkte pröva lyckan med att försöka bli av med några plagg för att testa. Resultatet blev ojämnt kan man säga. 
Satte in fyra olika tunikor. Eftersom jag hade noll koll på fraktläget,satte jag ut kläderna för 30,40 och 50 kr och lovade att stå för frakten istället. Den ena tunikan gick faktiskt upp till 105 kr,men den jag tycker var snyggast och billig för 30 kr blev osåld???? En urblekt svart tunika för 30 kr blev såld och jag fick fina omdömmen för att den var så snygg???? Sista plagget en kofta i vitt,blev såld för 40 kr,men en vecka senare och ingen har hört av sig med pengar eller adress. Märkliga människa...


Chocken kom när jag skulle skicka paketen. Herregud var dyr frakten var! Blev inte många kronor över,men gick iallafall inte förlust som tur var. Nä,tradera är inget för mig har jag insett....


Och så var det detdär med blocket. Har i många år haft en en så kallad finservis som stått i skåpen och samlat damm. Jag är en otacksam jäkel som inte är ett dugg förtjust i denna nu ganska dyra servis jag fått i present. Kollade runt på blocket,hörde mig för och var till och med på pantbanken för att kolla upp ett värde. Pantbanken svarade 200 kr,ett forum jag är med i svarade "har du tur,kanske 600 kr". Blev besviken då jag vet att den kostat många tusenlappar i inköp,men å andra sidan,varför samla damm i mitt skåp och ta av mitt lilla utrymme jag behöver till annat?


Testade då blocket. Chansade på ett pris på 600 och döm om min förvåning när två spekulanter hört av sig redan efter två dagar. Vi får se hur det går,då den ene ville jag skulle skicka den. Jag mailade tillbaka att det var okej om hon stog för frakten (hutlösa 377 kr). har inte hört mer sen,men får väl avakta i någon dag till. Nåja,blocket funkade ju skapligt,men det hade förstås vart kul att få ut lite mer rimligt värde ändå....


Och nu då??? Har en massa saker kvar jag vill bli av med. Har bestämt mig för att minst jobb och smidigast att bli av med allt är att skänka bort resten. Som skötare har jag valt att ge bort resterande saker till min egna verksamhet inom psykiatrin. Två gånger om året anordnas loppis på ett ställe som tillhör min verksamhet och det gör nog gott där. Bara lämna det och sen göra någon annan glad förhoppningsvis. Några erfarenheter rikare om att man inte ska köpa en massa prylar i onödan framöver!!!!;-)

Inga kommentarer: