onsdag 19 januari 2011

Kalorier hit och kalorier dit.....

Ungefär det mitt liv handlar om just nu,kalorier! Var iväg och köpte mig en liten köksvåg och nu räknas det minsann flitigt. En kvinna behöver i genomsnitt 2000 kalorier på en dag för att "bara leva".Ska man gå ner i vikt,bör man äta mellan 1300-1800  kalorier per dag,beroende av hur fort man vill ha resultat. Något som annars är riktigt viktigt är att äta ofta. Jag,som ju oftast inte äter mer än 3 mål om dagen,äter nu 6. Det kan låta mycket,men det är helt a och o för att få igång en bra ämnesomsättning och fettförbränning i kroppen. Tilläggas ska att målem är väldigt små. Det kan handla om en ynka liten clementin,en morot eller 1,5 dl yougurt vid varje tillfälle. 

Jag har riktat in mig på ca 1600 kalorier om dagen. Utöver detta räknar jag inte med mina hundpromenader som plus,däremot träningen. Förbränner ca 320 kalorier på crosstrainerns på ett halvtimmespass,och med det har jag bestämt mig för att avgöra från dag till dag,om jag vill äta upp dem,eller "banta" bort dem. Kalorierna håller jag ju ändå under 2000 så att säga. Två kilo mindre visade vågen idag. Visserligen nu på morgonen innan jag ätit något,men man blir iallafall riktigt taggad att fortsätta när man ser att det händer saker. Flera har dock varnat mig för att man kan gå upp en del i muskler när man börjar träna,så försäkerhetsskull har jag även stått med måttband och kollat in måtten på midja,armar och ben! Herregud,jag som hatar motion,gym och att svettas,vad händerr i mitt liv just nu? Tidig 40-års kris kanske? Nåja,målet är totalt 6 kilo och bättre kondition,sen får vi se...

Nu ska iallafall jag och vovven ta oss ut på en promenad i ishalkan. Idag är det annars simning på programmet och där i mellan ska det tvättas och putsas fönster också. För vet ni vad! Här röks inget längre och vem vill ha rökinpyrda gardiner att lukta på i köket;-)?! Imorgon är det 3 veckor utan cigg och jag känner mig duktig. Visst är man frestad rätt ofta,men det går!

1 kommentar:

Nina sa...

Har promenerat med broddar i två dagar, jisses vilken fart man kan hålla på isen....tips!!