måndag 20 augusti 2012

Hundproblem...

Kalla det lyxproblem om ni vill, men för mig är det jobbigt och frustrerande just nu.

Jag borde uppdaterat er lite oftare på senaste tiden, men här vänder och svänger det, så jag är själv helt upp och nervänd, vet inte hur jag ska göra, vet inte vad som blir bäst.

Det blir en mycket kort version här, men ska försöka göra det så ni förstår ändå.

Monica, den person jag brukar kalla "min uppfödare", tog med mig till Falköping i lördags och jag fick titta på valpar. Monica skulle trimma, jag hade en baktanke med att titta och kanske tinga valp, träffa uppfödaren med min besök. Valparna var förstås söta, men någon vecka för små för att man skulle bli överfötjust i dem. 11 st, det fanns tikar kvar, jag kunde bestämt mig att köpa på en gång. Men, det var olika orsaker som gjorde att det inte känndes riktigt rätt ändå. Jag var tyst, tänkte bara att jag skulle avvakta och fundera..

I bilen hem får jag ett nytt erbjudande. Fodervärd i en annan kull. Avtalet låter bra på alla sätt och vis. Jag kan absolut gå med på "kraven" som ställs, men hunden blir ju inte riktigt min, även om den bor här. Alternativet är alltså helt okej med mig, men i första hand skulle jag nog ändå vilja köpa. Problemet med detta var bara att valparna är inte födda, flera är tingade och frågan var om det ens blir så pass många tikar att de räcker till mig. Detta gällde foderavtalet.

I går gick jag hela dagen och funderade, ringde folk jag kände för att få råd och tips. Till slut hade jag nästan bestämt mig. Jag köper en valp där det finns en, jag ska ju leva med hunden, inte uppfödaren. Jag vågade inte vänta och chansa på den andra kullen.

Men så ringer Monica på kvällen. Läget var lite ändrat. Nu kunde jag få stå som nummer två på tikvalp i den andra kullen, och då var det dessutom köp istället för fodervärd. Alla mina planer rasade, jag vill ju hellre ha en i den kullen, då det ju inte känndes så bra med den första uppfödaren som redan hade valpar.. "Prognosen" ser ut som följande: Tiken är dräktig, kollad med ultraljud. De har sett 5 valpar på ultraljudet, men jag har fått höra att det BRUKAR finnas minst ett par till, gömda på andra sidan magen än var ultraljudet tas.

Vi kan alltså nästan tro att det borde komma runt 7 valpar, och visst borde det då komma minst två tikar?? Åh, om man ändå visste. Jag velar lite fortfarande, men det känns bättre att vänta på denna kullen. Ska man inte gå på sin magkänsla? Risken är att jag blir helt utan om det nu inte blir tikar, jag kanske får vänta till våren/sommaren nästa år. Det skulle kännas hemskt, men inte kan man ha sådan otur att det bara blir hanar av så många valpar?

Så ser det alltså ut idag i mina planer. Ja, alltså mest förvirrat;-) Ska träffa den kommande kullen uppfödare på torsdag, efter det får jag allt bestämma mig till 100 för hur jag ska göra...

Skriver mer senare, detta var bara en uppdatering på hund:-)

Inga kommentarer: