måndag 13 augusti 2012

Slut på ledigheten

Nöjd och belåten nu:-)



Jag fick ju igår ett erbjudande om att köpa svenska levande kräftor, jag nappade direkt såklart. Nu är de hämtade, skållade och kokta. Lite synd om dem tycker jag faktiskt... Känner mig alltid så rik på hösten när frysen är full med just kräftor och svamp. Ordningen är alltså återställd igen och jag svär över hur liten frys jag har. Precis som varje höst:-)

Visst saknar jag att få fiska kräftor själv. Men faktiskt, det var ganska smidigt att köpa dem också:-).

Slippa jobbet med att släpa på burarna ut till sommarstugan, lägga i halvrutten fisk i betesburarna och omsvärmas av hungriga och ettriga getingar under tiden.  Ja, man får ju inte heller glömma att betesfisken ska fiskas upp innan, masken ska köpas och några timmars jobb börjar redan månaden innan själva kräftfisket.

Myggen brukar också gilla mig vid detta arbetet med betesburarna. De älskar mig verkligen, det kliar och gör ont på mig!!.  Sen att slippa ro ut båten mitt i natten och leta upp burarna för att se om kräftorna behagat traska in. Man är trött, fryser och det slår ju heller aldrig fel att det antingen blåser eller regnar ute på sjön också.

Sen upp på morgonen igen, trängas i båten med alla burarna som ska tömmas på den ruttna fisken innan de ska släpas hem igen för förvaring... Så att fiska kräftorna själv, är faktiskt ganska ansträngande. Men har man gjort det i alla år, så är det en tradition som är trist att bryta.



Trist eller inte med att fiska själv, det var iallafall väldigt bekvämt att bara ta med en hink och åka hämta hem dem idag:-). Just dessa ska avnjutas med Jeanette i september, och då tillsammans med en smarrig västerbottenostpaj, till. Tradition med denna paj, och det ska vara kantareller i också:-)) Men jag måste förstås provsmaka en redan idag. Riktigt rejäla och fina var de här:-)



Och ikväll var det dags att ta bilen till jobbet igen. 3 veckor går så fort, men det känns inte så farligt att semestern är slut. Jag har ju min utlandsresa snart, och får lite ledigt igen. Och man kan väl nästan säga att det är garanterat med både sol och bad nere i Turkiet, vilket känns otroligt bra efter denna svenska sommaren med bara regn....

 I övrigt väntar jag ju fortfarande på att det ska bli en valp. Ja, egentligen väntar jag ju "bara" på att mamma-tiken ska börja löpa än så länge....  Vill ju att detta ögonblick också ska ske så snart som möjligt så tiden får gärna gå på nu.

 Jag är därför inte alls ledsen att sommaren börjar gå mot sitt slut, och den härliga hösten kommer med en massa härliga upptåg. Vackra färger, värmeljus, mustig mat, klar luft. Hösten är inte så dum faktiskt:-)

Men nu får jag allt ta tag i livet lite här först. Idag är det tvättdag och sen ska det göras jobbarmackor och sovas lite. Rutinerna är tillbaka på en gång:-)

Min lilla humla i sin nya blomma:

Inga kommentarer: