lördag 30 juli 2011

Svamp,svamp och åter svamp

Att det har vart brist på sol i sommar,till förmån för regnet,har väl inte vart vad jag hade hoppats på
direkt. Men en god sak har det fört med sig,och det är att redan nu i juli har svampen verkligen börjat poppa upp på allvar i våra småländska skogar. Om jag får gissa fritt,kommer det bli en kanonsäsong för oss svampälskare.

Jag har redan vart ute några gånger i skogen de två senaste veckorna och faktiskt fått ihop en hel del. Man blir som en girig liten Joakim von Anka när man helt plötsligt ser de små gula hattarna som tittar upp bland mossa och gräs. Man plockar fort,fort,precis som att det snart ska springa fram någon ur buskarna och stjäla dem mitt framför näsan på en;-) knäpp man är igentligen....

Nåja,Troja är ju för det mesta med mig i skogen,men igår hade jag även tagit med mig pappa. Kul med lite mänskligt sällskap för en gångs skull,och att få gå på lite nya marker. Pappa har då absolut inte delat med sig av sitt lokalsinne i mina gener,för imponerad blev jag. Jag hade gått vilse på 2 minuter,men han hittade minsann,trots att vi hela tiden var mitt i urskogen och vek av på den ena stigen efter den andra. Och svamp då?! Jodå,det hittades faktiskt en hel del. Pappa hade fått med sig ca 5 liter hem,och jag som vägde mina istället var uppe på 2 kilo. En hel del taggsvamp förvisso,men de är ju nästan lika goda,så det kvittar ju. 




Men sen ska det skvallras att det fanns så mycket mer i skogen som pappa "förbjöd" mig att plocka. Jag hade rafsat i jorden betydligt mer,men han ville spara de små (halvstora) till nästa gång han kom dit. Och för en gångs skull lämnade jag dem av artighet (det är ju hans ställen) med lite sorg i hjärtat. Jag kommer nämligen inte kunna "stjäla" dem senare,då jag aldrig kommer hitta tillbaka igen.....Kanske,kanske till ett par fläckar av dem,men vi får se om några veckor;-)

Även igår var förstås Troja med oss i skogen. Hade en helt utmattad hund med mig hem sen och kvällen igenom sov hon som en stock. Känns skönt i hjärtat med en så belåten hund.Skulle tro att pappa och jag gick runt 1,5 mil igår och att hunden sprang det dubbla bland alla stenar,stockar,berg och kärr:-). Kvällens rensning tog nästan två timmar och även jag var helt slut sen. Vi åkte ju hemifrån redan strax efter 10 och var inte hemma förrän klockan 17. Att det spöregnade och man gick blöt hela dagen gjorde att en ljummen dusch kändes som himmelriket efter det....Jag har sovit gott i natt:-)

Inga kommentarer: